Sök

Influencern Natalie Eriksson riktar skarp kritik mot Arbetsförmedlingens nya reklamkampanj

Arbetsförmedlingen

Foto: gorplats.se

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

I Arbetsförmedlingens nya reklam har kända profilers ansikten klippts in på kroppar som har en funktionsnedsättning. Nu får kampanjen skarp kritik.
"Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP”, skriver influencern Natalie Eriksson, vars kropp är med i reklamen.

I reklamen, som bland annat finns uppsatt i Stockholms tunnelbana, syns youtubern Therese Lindgrens ansikte på Natalie Erikssons kropp. Några andra näringslivsprofiler som lånat ut sina ansikten i reklamen är Microsoft vd Helené Barnekow, Apoteagrundaren Pär Svärdson och tidningsdrottningen Amelia Adamo. 

Natalie Eriksson riktar kritik mot reklamen i ett inlägg på Facebook. Där skriver hon att hon visste att Therese Lindgrens huvud skulle användas på hennes kropp men att texten bredvid bilden: ”Hade hon blivit en mäktig influencer?” kom som en överraskning. 

”Nej jag har inte 100k följare och jag kan inte leva på mina sociala medier. MEN i nio år har jag inspirerat folk via min serie på SVT, artiklar, intervjuer och min blogg som hade 600.000 läsare. Jag ÄR Influencer. Jag ser mina sociala medier som ett extrajobb även om jag satsar mer på musiken”, skriver Natalie Eriksson och tillägger:

”Jag känner mig utskämd inför hela Sverige.”

Hon skriver också att hon kände sig utsatt vid kampanjens plåtning.

”Fotografen gjorde allt för att förvärra min CP.”

Natalie Eriksson skriver att hon inte är arg på Therese Lindgren.

"Jag ber er att skicka all kärlek till Therése då jag är säker på att hon inte heller fick rätt info."

Kampanjen är gjord av byrån Le Bereau på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Mikael Hvindlund som är kommunikationsdirektör på Arbetsförmedlingen säger till Dagens Nyheter att alla som har varit med ska ha fått all information om hur reklamen skulle se ut av byrån.

”Vi har ställt frågan om att alla inblandade är informerade om hur kampanjen och budskapen ser ut. Vi har fått svaret att de har det. Vi litar på att det är så när de säger en sak”, säger han till DN och tillägger:

”Men Natalie äger sin upplevelse och hon upplever att hon inte har fått det. Det är beklagligt tycker vi. Det är inte så vi vill att det ska bli, vi vill att det ska vara tydligt vilka villkor som gäller.”

Läs mer