Sök

Popup agency vill motverka butiksdöden – backas av investerare

Popup Agencyehandel

Rikard Lundberg och Peter Scherr driver Popup Agency. Foto: Press

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

“Butiksdöden finns inte i våra böcker”

I takt med att e-handeln tagit allt fler andelar från den fysiska handeln, och fastighetsvärdar därmed fått svårt att fylla sina lokaler, har även andelen tillfälliga popup-butiker ökat. 

Och det är här Popup Agencys affärsmodell kommer in. Bolaget förmedlar tomma lokaler till e-handlare som vill ha tillfälliga butiker. 

Nu får bolaget in tre miljoner i riskkapital från Gullringsbo Egendomar, som bland annat äger fastighetsbolaget Svenska Hus och fastighetsförvaltningsbolaget Novi. 

“Pengarna ska vi använda till att öka tempot med att anställa fler ‘matchmakers’ som hjälper e-handlare och andra aktörer inom retail att hitta lokaler till sina temporära butiker. Efterfrågan är stor just nu och de föregående veckorna har vi etablerat en popup om dagen”, säger bolagets vd och grundare  Rikard Lundberg och fortsätter:

"Det händer enormt mycket inom handeln. En plötslig förflyttning sker mellan den fysiska platsen och e-handeln, men sanningen är att de båda behövs. Hos oss står därför e-handelsbolagen just nu för den största delen av de popup-butiker vi förmedlar”.

Bolaget har som ambition att skapa spännande och säsongsanpassade koncept. För fastighetsvärdarna blir det ett sätt att få levande ytor även under lågsäsong. Det har gått från något av en tillfällig lösning till mer av en strategi. 

"Butiksdöden finns inte i våra böcker", säger Rikard Lundberg.

Bolaget bakom Popup Agency omsatte förra året drygt 3 miljoner kronor och gjorde en mindre vinst. 

Läs mer