Sök

Schibsted köper resten av Mobilio - grundaren lämnar företaget

SchibstedMobilio

Alexander Pärleros, även känd som intervjuare i Framgångspodden. Foto. Press

Olle Aronsson

Olle Aronsson

Medgrundare

Sveriges största jämförelsesajt för mobilabonnemang är nu helt i den norska mediejättens ägo. Entreprenören Alexander Pärleros sadlar om till en kombination av affärsängel och djurens välgörare.

Mobilio startades 2012 av Alexander Pärleros som har drivit bolaget som ensam entreprenör, med finansiering från Schibsted. I ursprungsläget delade parterna 50/50 på ägandet.

Nu köper mediejätten resten av aktierna.

“Jag tycker att det känns otroligt bra. Mobilio ska tas till nya nivåer och Schibsted kommer att satsa hårdare än någon på sina bolag inom privatekonomi", säger Alexander Pärleros.

Det har varit synnerligen upptagna dagar på sistone för norska Schibsted, som bland annat äger Aftonbladet och lånesajten Lendo. Efter att ha köpt på sig en vinsajt i fredags kom på måndagen beskedet att mediekoncernen säljer Blocket Bostad för att få tillåtelse av Konkurrensverket att äga Hemnet.

Och nu köper företaget alltså resten av aktierna i Mobilio. Parterna har valt att inte avslöja någon köpeskilling. Klart är att sajten förra året omsatte 31 miljoner och då gjorde ett nolllresultat.

För bara två år sedan omsatte bolaget 5 miljoner kronor.

“Jag kan inte kommentera några siffror. Men jag kan säga att jag är väldigt nöjd”, säger Alexander Pärleros.

Känns det inte lite vemodigt att lämna? Du har ju ändå byggt upp Mobilio från grunden.

“Jo, på sätt och vis. Men jag är en person som gärna vill gå vidare och utvecklas med nya saker. Jag har kört Mobilio i fyra år. Det känns lagom", säger grundaren.

Han slutar nu som operativ i bolaget men kommer att agera rådgivare åt Mobilio under en period framöver. 

Alexander Pärleros säger att planen är att börja investera i startups, exakt vilka vill han än så länge inte avslöja.

"Men det ska vara bolag som verkligen går in på allvar för att förändra en bransch. Dessutom ska jag syssla en del med välgörenhet, främst projekt som hjälper djur på olika sätt", säger han.

Vad gäller försäljning av mobiler och abonnemang tror han på mer riktad försäljing snarare än bred marknadsföring.

“Det tror jag att hela Schibsted kommer att gå emot. Man kommer att marknadsföra sig och sälja mot kunder som verkligen har visat att de är intresserade vid en specifik tidpunkt för en viss produkt. Det blir ännu mer big data", säger Mobilio-grundaren.

Alexander Pärleros är också känd som programledare i podcasten Framgångspodden, där han intervjuar framgångsrika människor. Den tänker han fortsätta med.

Läs mer