Therése Lindgren mäktigast i sociala medier – slår Jocke och Jonna

Sociala medier
Therése Lindgren mäktigast i sociala medier – slår Jocke och Jonna

Therése Lindgren tar över tätpositionen.

Jon Wahlqvist

Webbredaktör och Nyhetschef

"Det senaste året har jag haft en härlig känsla av att mycket fallit på plats."

För tredje året i rad rankar Medieakademin de person eller grupper som har störst genomslag i sociala medier, som Facebook, Twitter, Instagram och Youtube.

Och efter att Joakim och Jonna Lundell dominerat de senaste åren blir det nu skifte i toppen när Therése Lindgren tar över förstaplatsen.

"Att hon ensam når bredare och större än kanaler som frontas av två eller tre personer är otroligt", säger Medieakademins ordförande Emanuel Karlsten i ett pressmeddelande.

"Det har verkligen varit Lindgrens år."

Själv tror hon att hennes framgång ligger i att hon uppfattas som jordnära.

"Jag pratar om personliga saker som kärleksproblem, ångest och panikattacker, känslan av att inte ha tillräckligt mycket vänner och att inte passa in", säger Therése Lindgren.

"Sådant som de allra flesta någon gång i livet går igenom, men kanske känner sig ensamma i."

Raketen på listan är naturligtvis klimataktivisten Greta Thunberg som från ingenstans har tagit sig upp till en tolfteplats.

Här är tio-i-topp i sociala medier enligt undersökningen.

1. Therese Lindgren (2)

2. Joakim och Jonna Lundell (1)

3. JLC (4)

4. Newsner (7)

5. Pewdipie (5)

6. Noted media (+16)

7. Expressen (2)

8. Aftonbladet (8)

9. Djurens rätt (19)

10. Ben Mitkus (6)

Therése Lindgren är som sagt mäktigast när alla sociala medier slås samman. Hon är också mäktigast på Youtube i andra sociala medier ser det annorlunda ut.

På Twitter är artisten Zara Larsson störst medan Joakim Lundell på Instagram och Newsner är störst på Facebook.

Undersökningen görs genom att de 30 största kontona på Facebook, Instagram, Twitter och Youtube listas. Varje placering på respektive lista får ett procentuellt värde beräknat på hur välbesökt plattformen är.

De slås sedan samman och de som har stor närvaro på alla plattformar premieras när den slutgiltiga listan tas fram.

Maktbarometern är framtagen med hjälp av företaget TenFifty under ledning av Emanuel Karlsten, Gustav Martner, Anna Rosenqvist och Fredrik “Figgehn” Idestål från Medieakademin.

Transparens: Emanuel Karlsten är även krönikör på Breakit

Läs fler artiklar
LÄS MER