Sök

Krönika: Simon Strand

Simon Strand: Jag vill bygga världens snabbaste elsparkcykel

SpaceXLimeElsparkcykel

Simon Strand fristående elsparkcykelkolumnist på Breakit.

Simon Strand

Simon Strand

Elsparkcyklandet kommer bara bli tråkigare och tråkigare – något måste göras.

I början av sommaren var jag på konferens utomlands. På en middag anordnad av konferensen den första kvällen hamnade jag på platsen bredvid Tom Mueller, grundare av SpaceX tillsammans med Elon Musk.

Mueller var ända från starten fram till häromåret CTO för bolaget som på flera sätt revolutionerat rymdindustrin. I dag är han kvar som rådgivare, men har lämnat den dagliga verksamheten.

I stället är hans nya huvudsysselsättning att försöka bygga världens snabbaste bil. Jag kan verkligen ingenting om vare sig raketer, motorer, aerodynamik, bilar, rymdfärjor och sådant som Tom Mueller anses vara en av världens ledande auktoriteter inom.

När han tog fram sin Iphone och visade skisserna på världsrekordsbilen han tänkt bygga såg den inte ut som någon vanlig bil man kan föreställa sig. Den här bilen var obemannad, cylinderformad och raketdriven. Och den skulle passera den magiska hastighetsgränsen 1 000 miles per hour ,motsvarande ungefär 1 600 kilometer i timmen. Nuvarande världsrekordshållare är den jetmotordrivna ThrustSSC som byggdes redan 1997.

Parallellt med utveckling av raketbilen är det ett annat team som försöker passera 1000 mph-vallen med en jetmotorutrustad farkost. Men Tom, nog är det väl okej att jag kallar honom vid förnamn när man har genomlevt en konferens ihop, hävdade att de mer eller mindre är idioter som tror att det kommer fungera. Raketer är det enda gångbara.

Vad vet jag om en sådan sak? Just ingenting. Men jag har ett annat litet projekt som jag håller på att se över själv i stället.

Att bygga världens snabbaste sparkcykel.

För låt oss inse det: vanliga hyrsparkcyklar i städerna kommer bara bli tråkigare och tråkigare. Körglädje är inte ledordet, utan säkerhet. Riskerna ska reduceras, elsparkcyklismen ska bli rumsren. De sparkcyklar som tidigare gick i 25 kilometer i timmen kommer gå i 17-20, än långsammare på vissa platser, med GPS-styrda hastighetsbegränsningar. Till och med i Mexico City, där jag var i vintras, har hastigheten begränsats. När jag var där gick Lime-sparkcyklarna i 30, nu är hastighetsgränsen brutalt nedsatt.

För mig personligen är det en trist utveckling. Att åka sparkcykel har jag sett på ungefär som thaiboxning. Man vet att det är en övning som medför vissa risker, och att om man skadar sig är det en del av utövandet. Men det är inte en bild som verkar delas av vare sig politiker, allmänhet eller företagen bakom sparkcyklarna. För dem är inte detta trafikslag eller något annat att likställa med thaiboxning.

När den vardagliga elsparkcyklismen slutar vara farlig öppnar det upp för mindre vardagliga former av elsparkcyklism, där kickarna kan sökas i stället. En person jag känner föreslog att de olika varumärkena borde starta Formel 1-lag för elsparkcyklar.

En mycket god idé!

Själv har jag gjort en del research och insett att den snabbaste elsparkcykeln som finns i världen i dag går i runt 90 kilometer i timmen. Det behövs ingen raketmotor för att överträffa den facila hastighetsnivån.

När Tom, som själv var mer förtjust i sina fem Porsche 911 än i elsparkcyklar, fick höra om mina egna ambitioner inom just det området verkade han måttligt intresserad.

Därför letar jag efter en egen CTO till detta lilla projekt. Kan du eller någon du känner hjälpa mig att bygga en elsparkcykel som kan gå i över 100 kilometer i timmen, och därmed bli den snabbaste i världen, får du gärna höra av dig till mig.

Simon Strand är fristående elsparkcykelkolumnist i Breakit. Han har tidigare bland annat varit med och grundat pr-byrån 500. 

Läs mer