Sök

Stefan Lundell:

Jag skolkar från klimatstrejken – av ren girighet (bland annat)

Lundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Breakits grundare tar ett aktivt beslut med viss vånda.

När Slack-meddelandet från vår vd Camilla Björkman dök upp i onsdags kände jag mig först kluven.

“På fredag skippar de som vill fredagsfikat och klimatstrejkar på Medborgarplatsen”, var budskapet.

Klart jag ville vara med och dra mitt lilla strå till stacken. Dessutom skulle det ju bli en historisk händelse, och den typen av event vill man som journalist ogärna missa.

Men samtidigt. Om jag nu på riktigt är engagerad i klimatfrågan – är en manifestation av det här slaget verkligen det effektivaste sättet att agera på?

Kanske, fast den här gången väljer i alla fall jag att skolka från klimatstrejken. Mig hittar du istället nere i bunkern – Breakits “charmiga” konferensrum i källaren på Artillerigatan 10 där vi numera huserar.

I bunkern kommer jag denna eftermiddag att ägna mig åt telefonförsäljning av vår nya storsatsning på kvalitetsjournalistik som vi valt att kalla Breakit Premium.

Vissa skulle säkert kalla det ett girigt och egoistiskt beslut att välja bort klimatstrejken för att sälja prenumerationer. 

Och jag har inget problem i fall folk väljer att tolka det så. Rent journalistiskt skulle man ju faktiskt kunna sätta rubriken “Breakits grundare väljer att gynna den egna plånboken istället för klimatet”. Det är en rubrik som absolut har täckning i verkligheten (även om jag själv nog skulle försöka göra den ännu lite spetsigare). 

För det är helt sant att jag driver Breakit för att tjäna pengar. Men jag sliter också med detta medieprojekt för att jag är övertygad om att mitt fantastiska team av journalister, konferensarrangörer, säljare och utvecklare kan (faktiskt!) förändra världen till det bättre.

Jag är i grunden en obotlig teknikoptimist som tror att nya innovationer kommer att vara en viktig komponent när vi till sist löser klimatfrågan. Men då krävs ett ekosystem där entreprenörer, investerare, forskare och andra innovativa människor tillsammans jobbar för att skapa dessa lösningar.

Just ett sådant ekosystem finns fantastiskt nog på plats i Sverige, med Stockholm som ett slags epicenter. Fast för att detta ekosystem ska leva och frodas krävs ytterligare en komponent – journalistik. Precis som i övriga delar av samhället behövs det fri och obunden journalistik som både kan lyfta fram goda exempel och granska avarter. Lite som en trädgårdsmästare som skapar en frodig mylla men som samtidigt är noga med att rensa bort ogräset.

Det är i den rollen Breakit kommer in i bilden och kan göra skillnad.

När vi för drygt fyra år sedan startade Breakit sa jag ofta att vi skulle vara kyrkan mitt i byn för den svenska techindustrin. I mångt och mycket stämmer det fortfarande även om vi idag är en ännu bredare sajt än så.

Med närmare 200.000 unika besökare i veckan har Breakit numera en ännu viktigare roll att fylla. Den uppgiften tar vi på största allvar – och det är just därför som jag väljer att sälja premium-abonnemang istället för att klimatstrejka. 

Journalistik som på allvar ska göra skillnad kostar pengar. Så när du strejkat klart idag – varför inte teckna upp dig på ett abonnemang på Breakit Premium?

Det är en bra investering för dig själv, journalistiken och kanske också klimatet.

Trevlig helg!

Veckans länk: Breakit Premium. Efter mitt lilla brandtal här ovan kanske du vill ha lite mer fakta i målet kring Breakit Premium? Det hittar du här – och slår du till inom en vecka får du dessutom halva priset. Bara en sån sak.

Veckans medie-scoop: Affärsvärlden. Strax före lunch idag fick jag bekräftat att tre finansprofiler i hemlighet backar upp entreprenören (och en av Breakits mindre aktieägare) Peter Bensons storsatsning i den svenska medieindustrin. Peter Benson har via sitt Börsplus tagit över utgivningen av anrika Affärsvärlden. Och enligt min uppgiftslämnare har PR-entreprenören Erik Åfors, finansmannen Staffan Salén och Breakits storägare Staffan Persson investerat “ett antal miljoner” i satsningen. Spännande, men jag måste för Staffan Perssons egen skull påpeka att han faktiskt INTE är källan till denna nyhet.

Veckans Zennström: Filip Engelbert. Efter att ha cashat in miljarder på Skype har Niklas Zennström investerat en del av sina pengar i olika båtprojekt. Nu hör jag att Avito-grundaren gör samma sak. Filip Engelbert som fick några miljarder när han sålde Avito har köpt en 40 fot lång tävlingsbåt. Namnet? Elvis!

Veckans pinsammaste: Stefan Lundell. Jag älskar att läsa böcker – särskilt nyutgiven, svensk litteratur. Men eftersom jag också är nyhetsreporter vill jag vara först på bollen och skriva om böcker som precis kommit ut i bokhandlarna. Därför skickar jag allt oftare pinsamma mejl till förlag där jag bönar och ber om att de ska skicka böcker till mig. Nu senast var det Anders Borgs nya bok jag bad om. Ska bli spännande att läsa.

Veckans övergång 1: Olof Lundh. På tal om böcker avslöjade hotellkungen Petter Stordalen i veckan att han värvat fotbollsexperten och journalisten Olof Lundh till sitt stall av författare. Petter Stordalen gör en spännande inbrytning på den svenska bokmarknaden vilket nu verkar driva upp arvodena till de storsäljande författarna – det är dock oklart hur många miljoner Olof Lundh fick i sign on-bonus. Om ens några miljoner.

Veckans övergång 2: Emelie Schepps. Storytel-chefen Jonas Tellander tycks inte heller tveka att hosta upp rejält med pengar när det gäller att värva över storsäljande författare. Enligt Förlagspodden fick deckarförfattaren Emelie Schepps 30 miljoner kronor för att ta steget över från Harper Collins till Storytel-ägda Norstedts. I podden talas det om att “Stordalen-effekten” ligger bakom Emelie Schepps drömkontrakt. Man kanske skulle sadla om till författare?

Läs mer