“Förändra snackshyllan för evigt och utmana industrin att sluta sälja skräp som folk inte mår bra av”. Det budskapet möter den som klickar in på Get Raw/Digs hemsida. Precis som namnet antyder satsar företaget på rena "råa" produkter och är kanske främst kända för sina rawfoodbars. Bakom satsningen står Carolina von Rosen och hennes mamma Ulrika von Rosen. Allting började när Carolina von Rosen befann sig på en hälsoresa i Costa Rica. Med tanke på att detox stod på agendan var det inte så konstigt att hon reagerade när personalen plötsligt bjöd på chokladkakor. Varför serverade de en efterrätt? Jag fick inte ihop det. Men så berättade de vad den var gjord av och jag tog en tugga. Något sådant hade jag inte ätit hemma. Jag blev frälst", berättar Carolina von Rosen. Året var 2012 och hon hade satt tänderna i sin första raw-upplevelse. Nu visste Carolina von Rosen vad hon ville göra – att skapa en framtid fri från skräpmat. Väl hemma i Sverige bestämde hon sig för att utbilda sig till raw-foodkock för att kunna starta egen restaurang, men en fikastund med mamma fick henne på andra tankar. ”Mamma hälsade på mig på jobbet och vi delade en raw-tårtbit. Det var då det slog mig att jag ville bli bäst på råa sötsaker, och mamma kontrade med att vi borde göra det tillsammans" . Så blev det. Mor och dotter startade upp bolaget och varumärket “Get Raw” (som nu byter namn till "Dig"). De följande månaderna spenderade Carolina von Rosen i sin mammas kök där hon experimenterade med recept och letade tillverkare. Resultatet blev bars som till fullo består av naturliga ingredienser som råa frukter, nötter och bär. ”Vi startade från noll och hade inga pengar. Vi började hemma med ett lager i källaren och skickade ut små paket till mindre butiker. Vi ville bygga varumärket underifrån och gav oss därför inte på de stora kedjorna direkt”. Carolina von Rosens knep är lika enkelt som effektivt – att inspireras av klassiska sötsaker och byta ut innehållet mot bättre ingredienser. Nu har sortimentet utökats och innefattar bland annat smulpaj och chokladboll. I dagsläget är hon exempelvis i full färd med att ge den klassiska kanelbullen ett ansiktslyft. Två år efter starten hade grundarna fått ihop 300 återförsäljare och växlade upp genom att koppla på distributören Kung Markatta. Det gjorde att de kunde ta sig an den större marknaden och produkterna började snart att säljas hos livsmedelsjättar som Ica, Coop och Axfood. För två år sedan kände de dock att utvecklingen stannat av och valde att plocka hem och sköta försäljningen själv igen. Att slåss mot industrijättar är ingen lätt uppgift. Inte minst i en bransch där du försöker bryta ett etablerad beteende och övertyga människor som är vana vid att äta socker att prova andra alternativ. ”Det finns många billiga produkter på hyllan men att göra bra saker kostar, och det har varit och är en utmaning att få konsumenten att välja ett bättre, men dyrare alternativ”, säger Carolina von Rosen. Under förra året omsatte Get Raw 7,3 miljoner kronor och backade 1,4 miljoner kronor. I år siktar bolaget på att dubbla omsättningen. ”Vi växer med 100 procent och kommer fortsätta göra det nästa år genom en bredare distribution, nyhetslanseringar och större marknadsföringsinsatser". Större delen av omsättningen kommer från Sverige, men bolaget säljer även i de övriga nordiska länderna samt Spanien och Frankrike. Att driva bolag inom familjen kan ha såväl fördelar som nackdelar. Carolina von Rosen säger att det fungerat väldigt bra sedan starten. ”Hon (mamma) delar min vision till hundra procent men har inte känt att hon behöver var den drivande. Jag är hungrig och mitt uppe i karriären och hon låter mig göra det jag vill. Jag har lätt att skilja på jobbet och privatlivet”, säger Carolina von Rosen. I augusti i år lanserades varumärket "Dig" som på sikt ska ersätta Get Raw som skrämmer bort den bredare massan som tror att det är "nyttigt men inte så gott", enligt grundarna ”Jag tycker det är en kul utmaning. Jag tror på det vi gör och att vi behöver finnas på hyllan i framtiden. Butikerna har förändrats, de vill ligga i framkant och tänker mer på hälsa och miljö, och vi ligger rätt i tiden”.