Sök ikon

Foodora om olyckorna: "Mer riskfyllt än att sitta vid ett skrivbord"

Foto: Lars Pehrson/SvD/TT.

Matleverans-jätten om Breakits granskning: "Skador är självklart något vi jobbar aktivt med att förhindra".

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

Livet som matbud är både stressigt och riskfyllt. Under torsdagen kunde Breakit avslöja att Foodoras bud råkat ut för 138 arbetsskador hittills i år.

Samtidigt fortsätter dialogen mellan ägaren Delivery Hero, Arbetsmiljöverket och de missnöjda skyddsombuden att bli allt längre. För stunden utreder myndigheten Foodora i tre olika ärenden. 

När Breakit kontaktar Delivery Hero Sverige med frågor väljer logistikchefen John Denbratt att skicka ett mejl där han inleder med att säga att bolagets bud cyklat mer än 300.000 timmar hittills i år.

"Skador är självklart något vi jobbar aktivt med att förhindra, men att vara cykelbud är mer riskfyllt än att sitta vid ett skrivbord. På intet sätt betyder detta att vi är nöjda och inte kan bli bättre på att förhindra olyckor, men statistiken måste sättas i relation till antalet cyklade mil av våra kurirer" skriver John Denbratt.

Han uppger att ett fåtal olyckor i år kan klassas vara av det allvarligare slaget, som frakturer eller hjärnskakningar. De vanligaste typerna av olyckor uppges vara att buden ramlar med cykeln och får lättare skador. 

John Denbratt säger att Delivery Hero är noggranna med att rapportera olyckor och att de uppmanar anställda att göra detsamma. Han understryker att många äldre ärenden härrör från en tid då de låg efter i miljöarbetet.

”Vi har jobbat väldigt hårt med att förbättra vårt skyddsarbete och sjösatte en förbättringsplan i början av året, men vi är inte helt i hamn ännu”, säger John Denbratt. 

Han lyfter det pågående arbetet och de kontinuerliga mötena med utbildade skyddsombud som ett sätt att förhindra olyckor och undermålig arbetsmiljö. Samtidigt ser Delivery Hero ett behov av att förbättra kommunikationen åt båda håll och har funnits fall där de inte varit medvetna om frågor och ärenden förrän de kallats till inspektion, enligt logistikchefen. 

Santiago Bautista, tidigare skyddsombud på Foodora, delar dock inte ledningens uppfattning.

"Det är bara pengar som gäller. Allt som innebär kostnader är frågor de förlänger tills de verkligen måste göra något", har hans sagt tidigare till Breakit. 

Hur ser du på att skyddsombud anser att ni inte agerar förrän "ni måste?"

”Vi håller inte med om detta. Bristfällig kommunikation och låsningar i diskussioner där man inte velat kompromissa har vid ett par tillfällen lett till att Arbetsmiljöverket kallats in. Lösningen har vid dessa tillfällen landat i en kompromiss, det vill säga inte exakt det som skyddsombudet begärde från början”, svarar John Denbratt. 

Uber Eats redovisar inte sina olyckor 

För den andra stora spelaren på marknaden, techjätten Ubers mat-app Uber Eats, finns ingen samlad statistik. Buden är inte anställda av Uber utan egenanställda eller anställda av en tredje part. 

Malena Heed, Ubers nordiska kommunikationschef, svarar över sms. 

"Ubers leveranspartners är fristående entreprenörer och som sådana skyldiga att följa svensk arbetslagstiftning, inklusive att rapportera arbetsplatsolyckor", skriver hon. 

Det här innebär att buden själva, eller den som har arbetsgivaransvaret, ska rapportera in. Ett upplägg som gör att Arbetsmiljöverket saknar överblick över olyckorna.  

Malena Heed skriver vidare att säkerhet är av högsta prioritet för Uber och hänvisar till att buden erbjuds en kostnadsfri försäkring som bland annat täcker personskador och allvarliga sjukdomar. 

Enligt Ubers blogg erbjuds försäkringen sedan förra sommaren. 

"Nu behöver inte personskador, sjukdomar eller barnafödslar längre innebära ytterligare ekonomiska konsekvenser", skriver Uber. 

Förare uppmanas att göra skadeanmälningar men hur många som gjort det, eller hur många bud bolaget har, är inget Uber vill dela med sig av. 

Läs mer