Alexandra Strömberg lämnar toppjobbet på Klarna – det här ska hon göra nu

Klarna Arlanda Express fintech
Alexandra Strömberg lämnar toppjobbet på Klarna – det här ska hon göra nu

Alexandra Strömberg lämnar Klarna. Foto Press

Johanna Ekström

Reporter

"Jag har valt att kliva rätt in i det svåra och vara en del av det”.

Förra året hamnade Alexandra Strömberg på tredje plats på organisationen Ledarnas lista över framtidens kvinnliga ledare. Då basade hon över runt 600 personer på Klarna, som ansvarig för bolagets operativa serviceverksamhet.

“Jag har varit på Klarna i sex år och varit med om en extremt lärorik resa. Det är inte alls samma bolag nu som när jag började, precis som det ska vara”. 

“Klarna är ett bolag i ständig förändring. Personligen kände jag att man kan vända på en sten ett visst antal gånger, sedan är det dags för någon annan att vända på den stenen. Det var dags för mig att ta mig an något annat”, säger hon.

Klarna har genom åren fått en del kritik, både från kunder och i medier, kring fakturahanteringen. 

Hur har det varit att vara chef över kundservicen vid sådana tillfällen?

“Det har varit lärorikt, det är alltid en utmaning att växa och utvecklas och samtidigt skapa en så bra lösning som möjligt för kunden. Men jag har alltid känt mig trygg i att vi vill göra rätt. Vi har tagit varje situation på allvar och teamen är otroligt duktiga”, säger hon.

Nu blir hon istället operativ chef på Arlanda Express. Innan hon tackade ja till jobbet funderade hon mycket på klimatfrågan.

“Privat försöker jag göra klimatmedvetna val i allt jag gör och vill lära mig mer. Jag älskar att resa med tåg, och med Arlanda Express färdas 10.000 människor dagligen med tåg. Även om de reser till flygplatsen, så är det det snabbaste och mest klimatmedvetna sättet att ta sig dit på”.

“Sverige är ett litet land, och vi kommer fortsättningsvis behöva flyga och bygga relationer även genom att fysiskt träffas. Men vi måste göra mer medvetna val och hela resebranschen måste ställa om, så är det. Och jag har att valt kliva rätt in i det svåra och vara en del av det”. 

På Arlanda Express kommer Alexandra Strömbergs främsta uppgift vara att utveckla den operativa verksamheten, och fortsätta arbetet med att skapa en så smidigt upplevelse som möjligt för kunderna.

“En stor del av organisationen jobbar operativt och möter kunder. Det är förare, tågvärdar och transport- och driftledning som möjliggör att man kan åka säkert fram och tillbaka på 18 minuter. Nu tänker jag börja med att lära känna alla medarbetare, jag kommer vara på perrongen, i tåget, i förarhytten och hos transportledningen. Det är där hjärtat sitter och enda sättet att förstå verksamheten”, säger hon.

Alexandra Strömbergs tre bästa tips till nya chefer:

# Var i kontakt med vad du vill. Ha koll på dig själv och vad du tycker är viktigt i ett ledarskap så att du sedan kan förankra det i organisationen. För mig handlar det om att vara autentisk och närvarande, för andra kan det handla om andra saker.

# Var närvarande i verksamheten, rent fysiskt. Träffa och lär känna alla medarbetare. Utför det jobb som verksamheten gör, det är grunden och ger dig koll på vad det verkligen är som behöver göras. 

# Bygg tillit. Det gör man genom de två punkterna ovan, att vara närvarande och att ha kontakt med sitt eget ledarskap. Men också genom att visa sitt rätta jag. Om du gör fel så säg det, det är ingen idé att bygga upp massa murar kopplat till en roll. Bygg istället empatiska och tillitsfulla system där människor kan vara som de är, det är då man kan uppnå något.

Läs fler artiklar
LÄS MER