Sök

KRÖNIKA: SIMON STRAND

TEST: Jag har åkt alla elsparkcyklar i Sverige – här är de bästa, sämsta och billigaste

BirdLimeKrönika

Simon Strand

Simon Strand

I dag finns nio aktörer på marknaden för elscootrar i Stockholm.
Simon Strand har testat dem alla.
Här är de bästa, billigaste och snabbaste elsparkcyklarna i huvudstaden.

Voi, Lime, Bird, Circ, Tier, Aimo, Moow, Vosh, Ayo. Det är namnen på alla nio aktörer som i dag konkurrerar på Stockholmsmarknaden. Många, men inte alla, är aktiva i andra svenska städer också.

Den vildvuxna marknaden med den stora mängden alternativ är naturligtvis en stor källa till irritation. Det finns något groteskt otidsenligt över de gränslösa valmöjligheterna: en återuppståndelse från en tid innan alla började förstå varför Steve Jobs bestämde sig för att kapa antalet Appleprodukter från 350 till 10, och innan forskaren Barry Schwartz populariserade boken "The Paradox of Choice".

Stockholmarna har förmodligen redan hunnit glömma tiden då de hade tre gratistidningar att välja mellan i tunnelbanan.

Om det är något ideal som definierar samtiden är det nämligen det kurerade och strömlinjeformade produktutbudet och innehållet. Inte oändligt långa cornflakeshyllor med 7000 olika sorters cornflakes som tornar upp sig genom evigheten.

Men här och nu dök den ändå upp — en daterad amerikansk nyliberal valfrihetskultur plötsligt demonstrerad på nytt inför allas blickar på öppen gata.

När marknaden får en "stark ledare", ett varumärke som kan fungera som en auktoritär figur som städar undan tjafset med de olika småkonkurrenterna, då kommer också den allmänna irritationen mot elsparkcyklarna att minska (något som jag skrev om igår). Marknaden behöver ett tryggt centrum, lite som Telia på telekommarknaden, som skänker känslor av stabilitet och ordning åt allmänheten.

Men till dess kan det vara intressant att känna till hur de olika aktörerna står sig mot varandra, och vilka som faktiskt är bäst, av någon som faktiskt har testat alla. Och det har jag. Här kommer därför en genomgång av konkurrensen.

Bedömningarna är sammanvägda av några olika faktorer, som app/servicedesign, trygghet/säkerhet, snabbhet/smidighet, körkänsla, tillgänglighet och, faktiskt, utseende.

Bird +++++

Pris: 10 kr att låsa upp + 3 kr/min

Jag har åkt Bird i andra länder där upplevelsen varit sämre. Men i Stockholm har de nyligen lanserat med en toppmodern flotta, den senaste modellen över hela linjen, och den är helgjuten: den är snabb, går mjukt, känns robust och ser bra ut. Samtidigt som appen är enkel, smidig och aldrig strular. Det finns dessutom gott om tillgängliga sparkcyklar som alltid är hela och rena, än så länge.

Voi ++++

Pris: 10 kr att låsa upp + 1-3 kr/min beroende på dag, tid och vilken stad du vill åka i.

Marknadsledaren i Sverige, och möjligen i hela Europa, är bra på många sätt. Hade deras senaste modell utgjort hela flottan hade Voi också fått fem plus. Den modellen är lika bra som Birds, och dessutom säkrast av alla, med dubbla bromsar och väldigt robust design. Voi har dessutom bäst täckning, med flest sparkcyklar, men en stor del av flottan utgörs av slitnare modeller som inte känns lika stabila eller bekväma. Därför hamnar Voi först på andra plats.

Circ ++++

Pris: 10 kr att låsa upp + 3 kr/min

Kanske Stockholmsmarknadens snabbaste? Jag älskar Circ för körglädjen, men stör mig på att de ofta har en dallrig ringklocka som bjällrar lite grann under hela tiden man åker. Känslan är att de ofta har en skruv eller två lös, och det drar ned helheten. Plus också för smidig app!

Tier +++

Pris: 10 kr att låsa upp + 2,25 kr/min

Tier var tidiga in på marknaden, tillsammans med Voi och Lime, och är en av marknadens två tyska spelare tillsammans med Circ. Deras sparkcyklar känns ofta bra att köra, men appen är svårbegriplig och kopplar upp en mot enheter som man inte är i närheten av. Dessutom är flottan gammal, de skulle behöva lansera en bra modell som känns lika trevlig som de nya från Bird, Voi och Circ.

Lime +++

Pris: 10 kr att låsa upp + 3 kr/min

En av de två stora amerikanska internationella aktörerna, tillsammans med Bird. Limes sparkcyklar är ovanligt robusta, men samtidigt slitna och fula. Och de går långsammast av alla. Men täckningen är god och appen fungerar som den ska.

Vosh +++

Pris: 10 kr att låsa upp + 1,90 kr/min (+10 kr för att låsa upp extra hastighet)

Enda uthyraren som låter föraren boosta sin sparkcykel, för tio kronor kan man låsa upp 10 procent ökad hastighet och acceleration i appen. Även utan boost-funktionen tillhör Vosh marknadens snabbaste, och med boost går sparkcyklarna i 24 kilometer i timmen, on par eller till och med snabbare än Circ och Bird. Tillgängligheten är tyvärr dålig och modellerna känns daterade och mindre stabila. Men smidig app, snygg design och snabbhet kommer man en bra bit på.

Aimo ++

Pris: Gratis att låsa upp + 2 kr/min

Det är löjligt att man måste ha körkort för att få åka Aimos sparkcyklar. Om man som i mitt fall tagit sig runt det genom att låna en kompis konto inser man att Aimos sparkcyklar inte är något särskilt. En medioker upplevelse. Men något bättre tillgänglighet än flera av de andra mindre spelarna.

Moow ++

Pris: 10 kr att låsa upp + 1,50 kr/min

Moow är inte särskilt bra på något, men inte allra sämst på något heller. Sparkcyklarna är okej, tillgängligheten dålig. En onödig spelare på marknaden.

Ayo ++

Pris: 10 euro första timmen + 20 euro för andra timmen/resten av dagen

En lite annorlunda aktör som fokuserar på att samarbeta med hotell och andra företag i besöksnäringen. Fräscha men daterade sparkcyklar. Tillgängligheten sämst av alla.

Sammanfattning:

Man klarar sig bra med att installera apparna på den övre halvan av denna lista. Och det är bara en tidsfråga innan de andra spelarna på marknaden börjar trilla av. Det är samtidigt så att styrkeförhållandena mellan kvarvarande spelare förändras hela tiden, där olika cykler för lansering av nya produkter påverkar ögonblicksbilden. Men den här texten ger en sammantagen bild av hur det ser ut just nu i alla fall.

Simon Strand är fristående elsparkcykelkolumnist i Breakit. Han har tidigare bland annat varit med och grundat pr-byrån 500.  

Läs mer