Sök

Tretti.se tar steget ut från nätet – öppnar butikskedja

Tretti.see-handel

Esben Aabehus, vd Whiteaway Group. Foto: Press

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Satsar på kök – ska öppna på åtta platser i Sverige.

Att e-handlare vill ta sig ut i den fysiska världen har varit en trend en längre tid. Såväl Daniel Wellington, som Ideal of Sweden och även Nakd har slagit upp butiker för att nå nya kunder.

Och e-handlaren Tretti, som säljer vitvaror och hushållsmaskiner, är inne på samma spår. 

I början av januari öppnar man en första butik i Stockholm och planerar sedan att öppna dörrarna till ytterligare sju butiker under det första halvåret 2020. 

"Vi vill fortsätta växa och då är kombinationen näthandel och fysiska butiker oslagbar", säger Esben Aabenhus, vd på Whiteaway Group som äger Tretti sen drygt tre år tillbaka.

I bakgrunden ligger en kökssatsning där man har tecknat ett avtal med Nobilia, Europas största leverantör av kök.

"När vi nu öppnar fysiska butiker har vi lagt mycket kraft på att hitta samarbetspartners med lång erfarenhet av vitvaror och kök", säger Esben Aabenhaus.

"Det krävs idag gedigna kunskaper för att lotsa en kund hela vägen till en färdig kökslösning."

Whiteaway Group fick betala 250 miljoner kronor när de köpte Tretti från Qliro 2016. Sedan dess har de byggt om företaget och Tretti är numera en marknadsplats där alla Whiteaways varumärken kan sälja sina produkter. Tretti får istället betalt genom att de andra bolagen betalar en avgift till bolaget. 

Därför föll omsättningen i bolaget från 478 miljoner kronor 2017 till bara 37 miljoner förra året. 2018 gjorde man också en förlust på strax över 1 miljoner kronor.

Läs mer