När kronprinsessan Victoria gifte sig med Daniel Westling för nio år sedan var både inbjudningarna och menyerna tryckta på ett exklusivt papper. Nu köps bolaget bakom de fina korten, Calligraphen, upp av det Borås-baserade investmentbolaget Brover Group. Säljare är grundaren Anders Wejdenmark, som fortsätter som vd i bolaget. “Vi kommer att kunna satsa mer på marknadsföring inom e-handel samt introducera Calligraphen i fler länder framöver.” Bolaget trycker naturligtvis inte bara till det kungliga hovet utan är en av de största nordiska e-handlarna när det gäller trycksaker till dop, bröllop och student. Calligraphen grundades i Munkfors 1989 och har kontor i Norge, Finland och Danmark men lager och huvudkontor ligger fortfarande kvar i Värmland. Förra året omsatte man 12 miljoner kronor och gjorde en förlust på 683.000 kronor. Köparen i affären, Brover Group, verkar vara i färd med att bygga upp ett litet imperium för trycksaker. Tidigare i år köpte man upp e-handlaren Printer.se som gör grafiska produkter till företag och sedan tidigare äger man tryckerikedjan Just Nu och Strands Grafiska. Med köpet av Calligraphen tar man klivet in på en marknad riktad mot privata konsumenter. “Vi kommer att vara den enda grafiska leverantören i Sverige som kan producera ett komplett grafiskt utbud på många platser i landet och online”, säger Peter Veres på Brover Group. Totalt omsätter Brover Group i och med köpet av Calligraphen 200 miljoner kronor per år.