Pär Svärdsons Delitea dubblade omsättningen

Delitea e-handel Mat på nätet
Pär Svärdsons Delitea dubblade omsättningen

Pär svärdson. Foto: Press/Istockphotos

Towe Boström

Reporter

Knäckfrågan – att effektivisera logistiken och få kunderna att handla ännu mera.

E-handelskungen Pär Svärdson har många järn i elden. Utöver att bygga upp sitt nätapotek Apotea, som vill bli Sveriges största apoteksbolag, investerar han såväl i skog som i andra bolag.

En av satsningar är Delitea som säljer delikatesser och mat på nätet.

”Vill man bli störst behöver man bli bäst. Och det ska vi bli på sikt”, har Pär Svärdson tidigare sagt. 

Delitea har en bit kvar dit, men satsningen tuffar på och under förra året mer än dubblades omsättningen till 17 miljoner kronor, rapporterar Market.

Samtidigt ökade förlusterna som landade på runt 5 miljoner kronor, jämför med de 2 miljoner kronor bolaget backade året innan.

Enligt Deliteas vd Peter Laskowski har tillväxten fortsatt att hålla i sig och bolaget räknar med att omsätta runt 30 miljoner kronor i år med något stigande förluster.

”Den största utmaningen är att få effektivitet i logistiken. Det andra är att få våra kunder att köpa så mycket som möjligt”, säger Peter Laskowski till Market.

I dagsläget erbjuder Delitea endast torrvaror och produkter inom hem- och hushåll men planen är att utöka sortimentet till kylvaror.

Delitea håller liksom Apotea till i Morgongåva.

 

Läs fler artiklar
LÄS MER