Så lurade tillväxtraketen ABS Wheels domänpiraterna: "Har varit ett krig"

ABS Wheels Sweden AB e-handel Domäner
Så lurade tillväxtraketen ABS Wheels domänpiraterna: "Har varit ett krig"

Jorge Castro, marknadschef på ABS Wheels. Foto: Pressbild samt skärmdumpar.

Erik Wisterberg

Reporter

Katt-och-råtta-leken varade i flera år.

"Det har varit ett helvetes krig." 

Orden ovan kommer från Jorge Castro. Han är marknadschef på den svenska tillväxtraketen ABS Wheels och har spenderat de senaste åren med att klura på en bedrägligt enkel fråga: Hur ska jag få loss domänen abswheels.com – utan att behöva betala en smärre förmögenhet till en kille i Taiwan?

"De krävde löjligt stora summor", säger Jorge Castro.

Så kallad cybersquatting är ett välkänt fenomen, som bygger på att företag eller privatpersoner i ond tro registrerar domännamn kopplade till existerande namn. 

Länge satte detta problem stopp för ABS Wheels planerade internationella expansion. 

Jorge Castro började smida en plan.

Men den här historien börjar redan vid millennieskiftet. 

Passionen blev till mångmiljonaffär

År 2000 bestämmer sig fordonsteknikern Andie Lahdo för att säga upp sig. Han har en stor passion för bilstyling och läckra fälgar. Nu ska han testa sina vingar, och se om den passionen kan bli till ett företag. Andie kommer över en lokal i Arlandastad utanför Stockholm, och börjar kränga specialfälgar. 

2004 registrerar han domännamnet abswheels.se. Då finns inga tankar på att även hugga .com-adressen. 

I brist på marknadsföringsbudget ska han snart ta till ett beprövat knep. Andie Lahdos bolag ABS Wheels säljer med hjälp av lättklädda tjejer, vilket ska leda till att den lilla firman under en period toppar ligan över fällningar för könsdiskriminerande marknadsföring hos Reklamombudsmannen.

Men ABS Wheels mognar. Runt 2015 skrotar man den grabbiga reklamen – och inleder en storsatsning på e-handel. 

"Förut hade vi en lättklädd i baddräkt i ett eldhav på vår förstasida, men vi har ändrat oss helt och vi säljer dubbelt så bra, berättade Andie Lahdo för Dagens Media

Sedan dess har bolaget gått som en raket. Det senaste offentliga bokslutet visar en omsättning på 70,2 miljoner kronor, med en vinst på 8,7 miljoner. 

Men när Andie och hans gäng skulle planera för att ta succén ut i Europa fanns ett problem. En så kallad domänpirat hade lagt vantarna på domänen som de behövde, abswheels.com. 

För att släppa den krävde de pengar. Mycket pengar. 

"Det var löjligt stora summor"

I flera år har detta problem legat på marknadschefen Jorge Castros bord. När han 2015 började på ABS Wheels såg han alltid samma sak när han surfade in på abswheels.com.

"Denna domän kan vara till salu", stod det. 

När ABS Wheels kontaktade innehavaren slutade det ofta med att hen först ville ha runt 5.000 euro. 

"Men när man kontaktade dem fick man börja buda. Det blir alltid mycket högre", berättar  Jorge Castro.

Ägaren av domänen hade ett gyllene förhandlingsläge. Det var alltför uppenbart att ABS Wheels – som lagt stor kraft på att etablera sitt varumärke på nätet och dessutom hade ett patent kopplat till namnet – verkligen behövde just den webbadressen.

"Misstaget vi gjorde var att kontakta dem genom ABS. Det är klart att de ville ha mer betalt då", säger Jorge Castro och fortsätter:

"Det var löjligt stora summor. Det högsta budet som vi fick låg på 250.000 kronor. Att investera de pengarna så fanns inte på kartan." 

Han bestämde sig för en ny strategi. ABS Wheels skulle låtsas som att de helt enkelt släppte saken. Så bolagets företrädare slutade helt att höra av sig. 

I flera år rådde total radiotystnad. 

Sen var det dags för nästa del av planen. 

Hittade domänen i Taiwan

Under 2019 började Jorge Castro återigen att undersöka vem som egentligen ägde domänen. Svaret? En privatperson i Taiwan. 

ABS Wheels såg sin chans. 

Mån om att inte göra om samma misstag som tidigare engagerades en medarbetare som fick inleda ett litet skådespel. Han utgav sig helt enkelt för att vara en privatperson som rent allmänt var intresserad av att köpa oanvända domäner. 

"Jag ser att den här domänen har stått still, och det inte verkar vara någon som vill köpa den. Jag bjuder 1.000 dollar", skrev han. 

Snart satt medarbetaren på Skype och gjorde upp affären med mannen i Taiwan. 

Prislappen landade till slut på 4.000 dollar, motsvarande omkring 38.000 kronor. 

Äntligen kunde ABS Wheels säkra adressen, en viktig del av nästa kapitel i bolagets liv, vilket firades med prinsesstårta på kontoret. 

Nu väntar en offensiv för att bearbeta den europeiska marknaden. Målet är att skala upp rejält. 

"När Andie startade var detta vara en liten däckfirma på hörnet. Nu planerar vi expansionen utomlands. Vi hoppas på att nå 150 miljoner i omsättning nästa år", säger Jorge Castro.

Vad tycker du att man kan lära sig av era domänproblem?

"Den dagen du startar eget, registrera alla domäner på en gång. Man vet aldrig vad som händer i framtiden, och det kostar inte särskilt mycket". 

Fotnot: Om du anser att någon annan har registrerat ett .se- eller .nu-domännamn som du själv har rätt till kan svenska Internetstiftelsen hjälpa dig. I vissa fall kan du få hjälp av Icann gällande internationella domäntvister

Läs fler artiklar
LÄS MER