Sök

Reforma blev klimatsmarta med Breakit Impact Challenge – "Kan göra mer än man tror"

Reformae-handelHållbarhet

Linnea Sweijer och Anna-Klara Jönsson.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

"Det mest givande skulle vara om vi kan inspirera hela branschen till en snabbare omställning", säger Reformas grundare Linnea Sweijer.

När Linnea Sweijer växte upp var entreprenörskapet en naturlig del av vardagen hemma i Uppsala. Hon och systrarna hjälpte ofta till i föräldrarnas telekomkedja. 

”Det var därifrån viljan att starta eget kom", berättar Linnea Sweijer. 

Efter att ha startat UF-företag i gymnasiet och läst ekonomi på Handels ledde vägen till en position som management-trainee hos mediejätten Schibsted.

GÖR SOM REFORMA: GÅ MED I BREAKIT IMPACT CHALLENGE IDAG.

I samband med det gick flytten till den första egna lägenheten – som saknade möbler.

”Jag insåg att man inte kommer så långt på en trainee-lön så jag började att tillverka egna möbler. Jag gjöt betongbord och gjorde möbler av äppellådor, sedan började folk fråga var jag köpt dem”, berättar Linnea Sweijer.

Det var då hon började lägga ut möblerna till försäljning – och det tickade på – tills Skatteverket reagerade på den ökade inkomsten. 

Linnea Sweijer omvandlade 2011 hobbyverksamheten till e-handelsbolaget Reforma och fortsatte att tillverka och sälja möbler på kvällar och helger vid sidan om sitt vanliga jobb.

Efter två år gick det så bra att hon kunde lämna Schibsted för att satsa helhjärtat på sin startup.  

Fokuset på hållbarhet genomsyrar hela Reformas verksamhet och för två år sedan svängde bolaget om modellen. Ett skifte som skedde i samband med att Anna-Klara Jönsson klev in som operativ chef och medgrundare i bolaget. 

"E-handeln är en spännande bransch med snabba svängar där det gäller att vara på tårna vilket lockade mig. Jag identifierade snabbt ett stort gap när det kommer till hållbarhet och socialt ansvarstagande", säger Anna-Klara Jönsson. 

I dag bygger Reforma på tre affärsben. De säljer under det egna varumärket, och tillverkar produkterna i Asien, och säljer även andra varumärken på plattformen. Utöver det satsar Reforma även på vintage och återvunna möbler där delar av sortimentet exempelvis utgörs av kopparledningar som förvandlats till lampor eller gamla dörrar som blivit bordsskivor. 

”Vi köper ofta in möbler som är på väg till soptippen, exempelvis träbord från indiska bröllop som ses som engångsartiklar där, men som i svenskars ögon har ett mycket högre värde", säger Anna-Klara Jönsson. 

Under förra året omsatte bolaget runt 10 miljoner kronor med runt 50.000 kronor i vinst,

I dag sker 90 procent av tillverkningen, under varumärket Reforma, i hållbarhetscertifierade fabriker, och det ska övergå till 100 procent nästa år.

Duon konstaterar dock att det kostat såväl tid som pengar att påbörja omställningen mot hållbarhet. Trots viljan har det varit lite motigt att hitta lösningar och partners. De menar att möbelindustrin hamnat på efterkälken och vid en viss punkt kände de att de inte kunde komma längre. 

”Men då kom Breakit Impact Challenge som fick oss att inse att vi kan göra mer än vi först trott. Det motiverade oss att gå ännu längre med vårt hållbarhetsarbete och sätta press på våra leverantörer. En effekt av det är att vi från och med nästa år kommer börja arbeta med miljöcertifierade rederier för alla våra utlandstransporter,” säger Anna-Klara Jönsson.

De utsläpp Reforma fortfarande bidrar till klimatkompenserar de för och på längre sikt är målet att flytta hem produktionen. 

Nu är tanken att Reforma ska skala upp och personalstyrkan på 3 personer. I år ser bolaget ut att dubbla omsättningen till 20 miljoner kronor med ett starkare resultat. 

"Det mest givande skulle vara om vi kan inspirera hela branschen till en snabbare omställning, det är något vi alla skulle vinna på” säger Linnea Sweijer.

Läs mer