Sophia Bendz hoppade av från Spotify - så lever hon idag

Breakit - Sophia Bendz hoppade av från Spotify - så lever hon idag

Foto: Joakim Bendz

Jon Mauno Pettersson

Nyhetschef

När Sophia Bendz var 24 år gammal fick hon frågan: Vill du bli marknadschef på Spotify? Hon tackade ja. Åtta år senare har hon nu sagt upp sig från drömjobbet och börjat investera – bland annat på grund av en bok.

”Det finns en anledning till att folk väljer att betala 35 kronor för en kaffe på Starbucks istället för 5 kronor för en kaffe på en bensinmack”

Sophia Bendz tittade på de åtta utvecklarna som satt framför henne. Hon var väl medveten om att det var ett gäng smarta killar – kanske de smartaste som hon någonsin hade träffat. Samtidigt kände hon på sig att de förmodligen var bättre på att bygga den tekniska produkten Spotify än de var på att bygga varumärket. 

”Vi måste förstå hur vi ska kommunicera Spotify. Vi måste ha en tydlig röst och få folk att förstå vilket problem vi faktiskt löser.”

Trots att hon själv aldrig tidigare arbetat som marknadschef var hon övertygad om att det krävdes mer än en bra produkt för att få folk att övergå från nedladdningen av musik till musikstreaming. Hon tänkte följa den magkänslan.

”Ni får förresten gärna ställa frågor.”

Alla räckte upp handen.

Sophia Bendz ler när hon tänker tillbaka. Det har snart hunnit passera tio år sedan hon som 24-årig nytillsatt marknadschef stod på Spotifys dåvarande kontor på Humlegårdsgatan i Stockholm och höll sitt brandtal för sina nya kollegor samt cheferna Daniel Ek och Martin Lorentzon.

”Det var väldigt roligt, men också utmanande. Programmerare ställer så mycket frågor och ifrågasätter verkligen allt. De köper inte floskler och vill verkligen förstå ordentligt. De nöjer sig inte med en svepande förklaring, och det är jättebra, för då blir det ett gediget arbete”, säger hon.

För Sophia Bendz påbörjades startupäventyret 2006 då hon sprang på Spotify-grundaren Martin Lorentzon på en födelsedagsfest. Han visste redan vem hon var och att hon jobbade på PR-byrån Prime, och frågade direkt om hon ville träffas för att prata om hans nya bolag Spotify.

Det första mötet ledde snabbt till fler.

”Jag hade ju värsta toppenjobbet då och ville egentligen inte släppa det. Men ju mer vi träffades, desto mer taggad blev jag. Ett möte som bara skulle pågå i en timme höll på från fyra på eftermiddagen till tio på kvällen. Efter det kände jag att jag såklart skulle göra det här.”

Var det ett svårt val?

”Nej, egentligen inte. När jag blir tänd på någonting, då kör jag.”

För Sophia Bendz var rollen som marknadschef på en startup oprövad mark. Hon hade förvisso ett år på pr-byrå i bagaget, men innan dess hade hon främst studerat och arbetat som konsult på revisionsfirman Deloitte.

”Det var faktiskt lärorikt. Jag lärde mig bland annat att jag verkligen inte ville göra det resten av mitt liv.”

Istället blev det äventyret Spotify, utveckling av bolagets idag urstarka varumärke och ansvar för att dra igång bolagets New York-kontor. En resa som pågick under totalt åtta års tid.

Men nu har den resan tagit slut. För knappt ett år sedan beslutade sig Sophia Bendz för att säga upp sig från sitt tidigare drömjobb.

Man undrar ju: Varför?

”Jag kände att jag hade haft så många roliga och jättebra år där. Men vid några tillfällen kom jag på mig själv att tänka: ’Det var bättre förr’. Då tycker jag man ska dra vidare. Det verkar dumt att sitta kvar och hålla på med någonting som inte känns inspirerande.”

Att vara marknadschef på Spotify och bo i New York låter nog som ett drömjobb för många. Vad hade förändrats?

”Allt förändras hela tiden. Speciellt i ett bolag som Spotify, som växer så fort. För mig handlar det nog bara om att jag är en person som verkligen trivs i startupmilö. När jag slutade hade vi ju uppnått så mycket av det som vi ville göra. Och jag som person är i mitt rätta element när jag får kavla upp ärmarna, bygga och köra.”

Du följde magkänslan?

”Ja, lite så.”

Förutom att Sophia Bendz hoppat av det operativa arbetet i Spotify så har hon även sålt av delar av det aktieinnehav hon har i bolaget. Tack vare den kraftiga värdeökningen på aktierna har hon bland annat haft möjlighet att investera i startups som Tictail, Dogbuddy, DigiExam, Clue och Rodger – bara för att nämna några.

”Tictail var det första bolaget jag investerade i. Jag hade jobbat länge med Calle (Carl Waldekranz, red. anm.) när han hade sin digitalbyrå och jobbar man med bra personer så känns det som man hakar i vandra lite. Då fortsätter man gärna jobba tillsammans.”

Du har investerat i rätt olika typer av startups. Finns det någon röd tråd?

”Jag har hamnat i fantastiskt intressant position där många duktiga, roliga människor hör av sig till mig och vill träffas. Jag vet inte om det finns någon röd tråd, men jag gillar verkligen människor med bra energi. Jag tror att det är en kombination av att man är intresserad av entreprenören och tror på idén entreprenören har.”

Hinner du träffa alla som vill pitcha?

”Jag försöker att inte delete:a mejl och jag försöker verkligen svara på allt. Men det är svårt för det kommer väldigt mycket med olika kvalitet. Men min kvot för musikstreamingstartups är fylld efter Spotify."

Vid sidan av rollen som affärsängel så sitter Sophia Bendz även i styrelserna för spelbolaget Unibet, bokförlaget Norstedts och sedan några veckor tillbaka den digitala banken Avanza. Poster som hon delvis lyckats landa på grund av ett lustfyllt privat bokprojekt som hon drev vid sidan av Spotify-jobbet.

”Det var ett superkul sidoprojekt som skulle bli en bok och jag intervjuade en massa intressanta människor om vad de brukar läsa för någonting. I samband med det intervjuade jag bland annat Sven Hagströmer, som är styrelseordförande på Avanza, och Ewa Schwartz, som är styrelseordfrande på Norstedts. Och nu sitter jag i deras styrelser.”

Det blev ingen bok, men intervjun med finansmannen Sven Hagströmer ledde även fram till att hon 2012 var med och grundade stiftelsen Allbright, som arbetar för jämställdhet i näringslivet.

”De attraktiva arbetsgivarna är duktiga på mångfald och jämnlikhet. De som missar det kommer inte vara lika relevanta och intressanta. Så jag tycker mest synd om de bolagen.”

Jag påpekar att Spotify inte har någon kvinna i sin styrelse.

”Nej. Och det har jag varit på Martin (Lorentzon) om.”

Avanza, Unibet och Norstedts representerar ju tre helt olika branscher. Hur skulle du beskriva din roll i styrelserna?

”Jag tror nog att jag representerar den nya världen på något sätt. Jag tog med mig så mycket från Spotify-resan, samtidigt som jag även kan bidra mycket i frågor kring marknadsföring, varumärke och kommunikationsperspektiv.”
”Det som driver mig, ungefär som när jag investerar, är att det måste kännas spännande och jag måste kunna bidra med någonting. För mig är det även viktigt att vi har resa framför oss. Bara förvaltning intresserar mig inte.”

Så nu sitter du och lobbar för en Spotify-lösning för böcker på Norstedts?

”Nej”, säger hon med ett skratt.

”Däremot ska vi tänka mer modernt och i enighet med dagens verklighet. Det skiftet kan jag nog rätt bra.”

Men du tror inte på idén: Ett Spotify för läsning?

”Alltså, det är en intressant situation. På Spotify hade vi en plattform som vi gick till skivbolagen och förhandlade om innehåll. På Norstedts är det tvärt om, där sitter vi på en guldgruva av fantastiskt material. Men det är svårt att jämföra böcker och musik eftersom konsumtionen skiljer sig så mycket. Sedan fanns det ett hot i musikbranschen i form av piratkopiering som inte drabbat bokbranschen på samma sätt.”

Krävs det ett hot mot en befintlig affärsmodell för att ny ska växa fram?

”Jag tror absolut att det behövs en kraftig sense of urgency. Har du inte det där hotet så tror jag att man blir lite för bekväm lite för länge. Jag tror att man måste göra investeringar i ny infrastruktur och digitala satsningar helst lite för tidigt. När det är obekvämt och scary – det är då du ska göra det.”

Avanza, där du nu sitter i styrelsen, är ju redan ett väldigt digitalt bolag. Varför tackade du ja till det?

"Jag tycker det är jätteintressant med bankerna och deras framtid och Avanza är ett bolags som har bra förutsättningar för att klara av den intressanta tid vi lever i på bästa sätt. De är mycket mer lättrörliga än de gamla bankerna som har stora skutor som tar tid att lägga om kursen för."

Hur hotade borde bankerna känna sig av alla nya fintech-bolag som tar allt störra plats? Exempelvis Klarna.

"Framtidens kunder kommer ställa andra krav, om vi säger så."

Det var ett väldigt snällt citat. Du låter nästan som en politiker.

"Men jag måste fundera! Nej, men jag tror att det finns mycket att göra. De stora bankerna måste såklart hänga med i utvecklingen och personligen tror jag inte på stängda system och att låsa in kunder. Jag tror på öppenhet och jag tror att kunderna kommer att efterfråga plattformsoberoende."

När Sophia Bendz, som alltid verkar ha nära till skratt, berättar om sina investeringar, styrelseuppdrag och karriärsbeslut verkar magkänslan och glädje vara två viktiga faktorer. Hon tackar inte ja till projekt som inte verkar roliga och spännande.

"Om det är något som också hjälpt min karriär, så är det att jag tog steget att flytta till New York för att lansera Spotify där. Den erfarenheten är guld värd när man ska hjälpa andra bolag etablera sig i USA. När jag gjorde det så gjorde jag för att det var kul, men det visade sig vara en riktigt bra grej.”

Hur viktigt är det att följa magkänslan?

”Det är nog absolut magkänslan som bidragit till att det har blivit bra för mig. Skulle jag göra någonting som inte var kul, då skulle det inte bli bra.”

Och vad säger din magkänsla om framtiden?

”Jag är jäkligt pepp på framtiden! Det är en superspännande tid vi lever i! Men jag filar inte på någon karriärsplan. Jag är mer pepp på hur jag kan leva ett skönt och härligt liv och omge mig med intressant och bra människor.”

Läs fler artiklar
LÄS MER