Skattesmäll hotar nya svenska crowdfunding-kampanjer

Breakit - Skattesmäll hotar nya svenska crowdfunding-kampanjer
Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Skatteverket går på EU-kommissionens linje - moms på väg att införas.

Stefan Lundell
Stefan Lundell
Medgrundare och innehållschef

Det är Computer Sweden som rapporterar om de försämrade reglerna som kommer slå direkt mot crowdfunding-plattformar.

Redan i förra månaden fattade EU-kommissionen beslut om att momsbelägga varor som köps via crowdfunding-kampanjer. Nu uppger också en representant för svenska Skatteverket att samma regler sannolikt kommer att implementeras i Sverige.

”Vi delar inställningen som EU-kommissionen har lagt fram, och Sverige har ställt sig bakom de här riktlinjerna. Inom kort kommer vi att gå ut med ett ställningstagande som förklarar hur Skatteverket tolkar riktlinjerna”, säger Kerstin Alvesson, rättslig expert på Skatteverket till Computer Sweden.

Enligt Computer Sweden kommer svenska Fundedbyme inte att påverkas nämnvärt av reglerna. Orsaken är att de slutar med så kallad reward-based crowdfunding till årsskiftet och då helt övergår till andra modeller. Fundedbymes vd och medgrundare Daniel Daboczy välkomnar att reglerna blir tydligare men spår att mindre aktörer nu kan få det svårare i segmentet.

”Jag tror att det kan bli krångligt när man ska övertyga Skatteverket att det är en donation i dag, och det kanske blir produktleverans först om två år. Jag tror att det skulle bli en ganska stor smäll för en 18-årig entreprenör som ska bygga ett brädspel att betala moms för en vara som inte ens existerar ännu”, säger han till Computer Sweden.

Läs fler artiklar
Läs nästa artikel