Sök

Desenio täljer guld på affischer – gör vinst på över 120 miljoner

Desenioe-handel

Fredrik Palm.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

”Vi har en produkt som gör sig bra i sociala medier", säger Desenios vd Fredrik Palm.

Historien bakom e-handelsraketen Desenio startade redan för tio år sedan. Det var då paret Helena och Martin Blomqvist gav upp sin till synes hopplösa jakt på tavlor att sätta upp därhemma. De hittade ingenting som föll dem i smaken, och bestämde sig för att starta ett eget bolag för att sälja tavlor. 

Men de insåg snart att det var inom affischer och ramar som den riktiga potentialen låg. 

“Att byta ut planscherna du har i ram och kanske köpa några nya kuddar är ett snabbt och prisvärt sätt att byta inredningen i ditt hem och det upptäcker allt fler”, berättade Helena Blomqvist i en intervju med Breakit.

För tre år sedan spräckte Desenio, som gått med vinst sedan starten, 100-miljonersvallen i omsättning.

Framgången gick inte obemärkt förbi och i början av 2017 sålde paret hälften av sitt Desenio till riskkapitalbolaget Verdane i en affär som värderade bolaget till runt en kvarts miljard, enligt källor.

Därefter har succétåget tuffat på.

I årsredovisning framgår det att omsättningen nästintill dubblades under förra året, från 237 miljoner kronor till 425 miljoner kronor. Utöver det visar Desenio upp imponerande vinstsiffror och redovisar ett resultat på 122 miljoner kronor efter finansiella poster. Det är ett rejält uppsving från vinsten på 77 miljoner kronor som redovisades för 2017. 

Fredrik Palm, delägare och vd för Desenio sedan tre år tillbaka, svarar ödmjukt på frågan om vad som ligger bakom den snabba tillväxten. 

”Vi lyckas göra posters och print som vår kundgrupp gillar. Vi har hittat ett bra koncept i allt från att ta fram produkter till marknadsföring och distribution. Vi säljer direkt till konsument utan mellanhänder”, säger Fredrik Palm.

Han vill inte ge någon prognos men uppger att bolaget fortsätter att växa på bra. Ett 100-tal personer arbetar inom Desenio som nu har kunder i över 30 länder. 

Fredrik Palm menar att en av nycklarna till succén är bolagets unika nisch där de satsar på ledorden ”trendigt och prisvärt”.

”Vi ligger hela tiden nära trenderna i inredning och mode och kommer ut med 150-200 nya motiv varje månad där vi hela tiden hittar det mest aktuella”. 

Det skadar inte heller att planscherna är som klippta och skurna för sociala medier och samarbeten med influencers.

”Vi har en produkt som gör sig bra i sociala medier då det är många som lägger ut sina tavelväggar och hur de stylar hemma”. 

Grundarna Helena och Martin Blomqvist har gått ned ytterligare i ägande efter Verdanes förvärv men har fortfarande “ett ganska stort ägande”, enligt Fredrik Palm. 

Vill du veta mer om Desenios snabba tillväxtresa? Kom isåfall på vårt event Breakit Scaleup Day, där Fredrik Palm är en av talarna.

Läs mer