Sök

Fyra år efter starten – nu lägger Kit ned journalistiken

BonnierKitMedier

Linda Öhrn Lernström är vd för mediebolaget Kit sedan i somras. Foto: Pressbild.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Sajten har hyllats. Men nu skrotar Kit sin journalistiska verksamhet.

I höstas avslöjade Breakit att den prisade mediestartupen Kits redaktion var kraftigt decimerad. I samband med det lämnade också chefredaktören och medgrundaren Robert Brännström bolaget. 

Istället tog Jenny Agö över som redaktionell chef. Målet var att fortsätta att utveckla Kits journalistik – trots en betydligt mindre redaktion. 

"Vi är absolut färre, men jag tror att vi har goda förutsättningar för att göra ett avtryck i mediemarknaden", sade Jenny Agö till Breakit. 

Nu står det klart att hon lämnat sin roll som redaktionell chef, för vara tjänstledig och arbeta som redaktör för dokumentärer på SVT. Även den prisbelönte journalisten Thomas Arnroth har slutat. 

På Kits sajt, liksom i sociala medier, har flödet av nya artiklar och filmer i stort sett upphört.

Breakit har under dagen sökt vd:n Linda Öhrn Lernström, som inte har varit tillgänglig för en intervju. För Dagens Media bekräftar hon dock nu att Kit lägger ned journalistiken. 

"Vi har fattat beslutet att ta bort ordet ”journalistik” från vår verksamhet, eftersom vi har gått över till att verka som en byrå i första hand", skriver Linda Öhrn Lernström i ett mejl till Dagens Media.

I framtiden ska Kit, som består av 14 anställda, jobba med att skapa innehåll för bolagets kunder. Bolaget ingår sedan en tid tillbaka i Bonniers nya byrånätverk Real Agency Group.

Förra sommaren knoppades Kits egenutvecklade mjukvaruplattform, som bland annat innehåller ett verktyg för videoredigering, av till ett eget bolag under ledning av Peder Bonnier. 

Läs mer