Sök

Annonssamarbete med Rekomo

Experten tipsar: Så fixar du ett hållbart kontor

Rekomokontor

Sebastian God, vd för Rekomo. Foto: Jason Strong

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

Det är lätt att glömma bort, men kontorsinredning bidrar kraftigt till våra CO2-
utsläpp. Om man som företag menar allvar med sin hållbarhetsprofil finns det
enkla sätt att bli mer klimatsmart. Det menar Sebastian God, vd för Rekomo.

För en startup med tio anställda börjar möblemanget svälla. Förutom kontorsplatser kanske det även investeras i konferensrum, kök och loungehörna. Enligt en snabb överslagsberäkning innebär det hela 3392 kilo koldioxidutsläpp – motsvarande 42 bilresor mellan Stockholm och Göteborg.

Rekomo grundades i Göteborg 1992 och har under årens lopp byggt upp en betydande marknadsplats för begagnade kontorsmöbler. I dag har man en sammanlagd lageryta på 11.000 kvadratmeter och många tusentals produkter i lager. Möblerna kommer främst från företag och organisationer över hela Sverige och Norden. 

Läs mer om vad Rekomo kan göra för ert företag här

”Det kan vara företag som ska byta kontor eller har saker som inte längre passar. Då kommer de till oss. Det är svårt att sälja 2000 höj- och sänkbara skrivbord någon annanstans”, säger vd Sebastian God.

Varenda möbel kontrolleras och värderas hos Rekomo, och så länge den inte är defekt kan den säljas vidare. Sortimentet är allt från Ikea till danska designmöbler. 

Bra för startups

Sebastian God ser många startups som i dag prioriterar investeringar i produktutveckling och rekryteringar istället för att bränna riskkapitalet på coola kontor. Man behöver inte ens köpa möblerna om man inte vill. 

”Allt fler bolag hyr faktiskt hela kontorsinredningen från oss. Det är väldigt smidigt eftersom du får en fast månadskostnad att budgetera med. Sen kan du lämna tillbaka möblerna när hyrtiden gått ut. Även leasing är ett alternativ, då kan du köpa loss inredningen till restvärdet efter löptiden.”

I Sverige producerar vi möbler för 23 miljarder kronor per år, varav en fjärdedel är kontorsmöbler

Som siffergalen vd har Sebastian God även järnkoll på produkternas koldioxidutsläpp. Kontorsstol: 80 kilo. Höj- sänkbart skrivbord: 100 kilo. Och så vidare.

”I Sverige producerar vi möbler för 23 miljarder kronor per år, varav en fjärdedel är kontorsmöbler. Det handlar om 150.000 ton koldioxidutsläpp varje år för produkter som egentligen redan finns. Den klimatpåverkan kan vi minska", säger han.

Sebastians 5 tips för ett hållbart kontor


1. Målsättning – sätt tydliga hållbarhetsmål för ert flyttprojekt redan innan påbörjad flyttprocess.

2. Placera – välj en strategisk plats för kontoret utifrån klimatpåverkan. Hur kan man ta sig till ert kontor? Kan dina medarbetare och kunder på ett miljömässigt ta sig dit? Hur funkar kollektivtrafiken i området?

3. Planera – i god tid. Vad behöver vi och hur länge behöver vi det? Är det bättre att hyra eller leasa? Har man ett hyreskontrakt på tre år kan det ju vara smart att hyra möblerna lika länge. 

4. Inventera – vad har vi redan? Vad kan vi återanvända? Vad kan vi sälja vidare? Detta gäller inte bara möblemang, många tänker inte på att datorer och annan IT-utrustning också påverkar klimatet. Genom att köpa begagnade datorer kan man spara ytterligare 34 kilo koldioxid per dator. 

5. Cirkulera – köp eller hyr alla saker ni kan begagnat. Sälj det du inte behöver.

Här kan du läsa mer om vad Rekomo kan göra för ert företag

Läs mer