Emanuel Karlsten:

Så många miljarder har Bonnier bränt på Cmore

Mediepodden
Så många miljarder har Bonnier bränt på Cmore

Emanuel Karlsten

Krönikör

Miljarder har gått upp i rök.

I veckans Mediepodden analyseras två svårbegripliga tv-satsningar. Dels att Facebook nu börjar betala mediehus för att göra exklusivt innehåll på deras nya “watch”-plattform och dels att någon fortfarande vill ha Cmore. 

Om vi börjar med Facebook. Nyheten har funnits ett tag nu. Expressen får en peng för att göra en daglig tv-nyhetsshow exklusivt för Facebook. Tanken är att det ska inspirera fler aktörer och att det ska gå så bra att Expressen sedan ska kunna tjäna tillräckligt med pengar på Facebooks tv-annonser, att de vill fortsätta.

Det låter väl rimligt. Om det inte vore för att det Facebook bemästrat är exakt motsatsen till det Expressen gör. Facebook har genom alla år försökt förfina sin produkt till att helt anpassa sig till ett beteende: Konsumentens småätande av information. Hela flödet är optimerat för den rastlösa scrollaren, som tar upp mobilen hundra gånger om dagen för att tänka på något annat, hitta något att roas av några sekunder eller minuter.

Att i det sammanhanget plocka in material som är byggt för ett helt annat beteende - det tillbakalutade - framstår huvudlöst? 

Facebooks tidigare försök har alla slutat likadant - att de fått lägga ned. Vad säger att de kommer att lyckas nu?

Och så pratar vi om Cmore. Som snart kommer säljas till Telia, men som nyligen presenterade en rapport med nya förluster i mångmiljonklassen.

Mediepodden har räknat och kommit fram till att Cmore förlorat 3,1 miljarder kronor under de tio år Bonnier ägt streamingtjänsten. En tjänst man köpte för 3 miljarder kronor.

Då framstår Telias prislapp om 9 miljarder kronor för TV4 och Cmore ganska blygsam. Som att det snarare är att täppa till det hål som skapats i mediekoncernens fickor. 

Men framför allt blir det bisarrt att börja tänka på hur mycket Cmore blött per dag. Eller per arbetstimme.

Räknar vi med vad Bonnier betalat för Cmore blir det alltså 6 miljarder kronor i utgifter (inköp och de pengar som de puttat in i verksamheten) under tio år.

Det innebär att streamingtjänsten har kostat Bonnier 50 miljoner kronor i månaden under de senaste tio åren. Eller drygt en kvarts miljon – per arbetstimme (om man räknar med 20 arbetsdagar och 8 timmars arbetsdag). 

Det har varit dyrt att gå på kafferast på Cmore.

Så varför har Bonnier behållt kanalen? Och varför satsar Facebook mer på den “långsamma” teven? Hör fördjupade analyser, tillsammans med diskussioner om AT&T eventuell styckning i veckans Mediepodden.   

 

Läs fler artiklar
LÄS MER