S drag i kriget om sparkcyklarna – beslagta de som står fel

Lime Voi Elscooter
S drag i kriget om sparkcyklarna – beslagta de som står fel

Foto: Press

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Vill tvinga elsparkcykelbolagen att lösa ut dem.

Elsparkcyklar. Börjar vi tröttna på dem ännu? 

I Stockholm har inte mindre än nio aktörer ställt ut sina moderna fordon i stan. De har skapat både irritation, hos de som tycker att de är för många, och glädje, hos de som älskar att susa fram genom staden.

I takt med att antalet olyckor har ökat har även frågetecken om säkerheten höjts. 

Stockholm Stad har försökt lösa problemet med att det står elsparkcyklar både här och där genom att göra parkeringsplatser åt dem – men de verkar användas sparsamt.

Nu vill Socialdemokraterna i Stockholms stad att felparkerade elsparkcyklar ska beslagtas – och att en avgift på 500 kronor ska tas ut av den som har ställt ut dem. 

“Vi pratar ändå om 6 000 fordon på en väldigt begränsad yta”, säger Jan Valeskog, S, oppositionsborgarråd i Stockholm till Stockholm Direkt. 

“Trafikkontoret vill göra det här, de vet att det går lagmässigt, men det stoppas politiskt”

Socialdemokraterna vill också att företagen ska tvingas betala för skrotningen – ifall inte de tycker att det är värt att hämta ut dem.

Den styrande blågröna majoriteten i Stockholm hävdar att det inte finns lagutrymme för att forsla bort elsparkcyklarna. Men det hävdar Socialdemokraterna är fel och pekar på Malmö där det kommunala p-bolaget forslat bort 150 felparkerade sparkcyklar under året. 

Vill inte företagen lösa ut dem faktureras de för skrotningsprocessen.

Läs fler artiklar
LÄS MER