Sök

Voi vill öka säkerheten – lanserar digital trafikskola

VoiElsparkcykel

Caroline Hjelm, marknadschef på Voi. Foto: Istock/Pressbild Voi

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Bolaget Voi, som är ett av alla de bolag som hyr ut elsparkcyklar i svenska storstäder, vill öka trafiksäkerheten och lanserar i dag en digital trafikskola för sina kunder.

I sommar har det varit högsäsong för alla de elsparkcyklar som det senaste året invaderat Stockholms och flera andra städers gator. I början av sommaren omkom en man i Helsingborg när han färdades på en elsparkcykel. I samband med det slog också ett sjukhus i Stockholm larm om att de fick in minst en skadad person om dagen.

Hittills har det rapporterats in över 240 olyckor med fordonet inblandat men då få olyckor rapporteras och många rapporteras fel är mörkertalet stort.

Voi har tidigare berättat om sina planer på en digital trafikskola och gör nu slag i saken. I ett pressmeddelande berättar bolaget att de har tagit fram ett en skola som ska öka trafiksäkerheten hos sina kunder tillsammans med NTF (Nationalföreningen för trafiksäkerhetens främjande). Konceptet har godkänts av VIAS (europeiska institutet för trafiksäkerhet) och består av fyra delar där lektionerna har olika teman; generell elsparkcykelsäkerhet, trafikskyltar, trafikregler och kunskap om elsparkcyklar.

För att få fler att ta lektionerna belönas alla användare som godkänns med gratis åkturer hos Voi.

”Vi har sett en explosionsartad ökning av användare under vårt första år och nyligen passerade vi 10 miljoner resor på global nivå. Branschen är fortfarande ung och många av våra användare i storstäderna kanske inte har vana av att befinna sig i trafiken. Trots att antalet olyckor inte står i paritet med antalet resor så är en olycka alltid en olycka för mycket, därför vill vi ta ansvar och utbilda el-scooteråkare, oavsett om man åker med Voi eller en annan aktör, om trafikregler och säkerhet”, säger Caroline Hjelm, marknadschef på Voi i pressmeddelandet.

Voi skrivet också att de under året har infört flera andra säkerhetsåtgärder. Till exempel får nya användare godkänna en policy med säkerhetsföreskrifter där de exempelvis lovar att använda hjälm och framföra elsparkcykeln ansvarsfullt på cykelbanor. 

Elsparkcykeln klassas i dag, trots att den saknar pedaler, som cykel och får bara gå i 20 km/h. Vad den klassas som om den går fortare är oklart men Transportstyrelsen presschef sa tidigare i år till Breakit att man kan se på det ungefär som en trimmad moped.

Reglerna för elsparkcyklar är just nu något oklara därför meddelade Transportstyrelsen nyligen att de ska utreda om reglerna behöver förändras eller förtydligas.

"Detta kommer att handla om frågan om det är möjligt att förenkla regelverket ytterligare", sa Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen till Sveriges Radios Ekot i förra veckan. 

Läs mer