Vd:n om arbetstillstånden: ”Nu kan jag fokusera på sälj, personal och ekonomi”

Vd:n om arbetstillstånden: ”Nu kan jag fokusera på sälj, personal och ekonomi”

Peter Krantz, vd på Addiva Elektronik, vänder sig till Almega när det gäller utländska arbetstillstånd.

I år har Addiva Elektronik rekryterat tre utländska ingenjörer på rekordfart – tack vare en ny certifieringstjänst som skyndar på processen.
"Allt går väldigt smidigt", säger vd:n Peter Krantz.

Addiva Elektronik i Västerås arbetar med utveckling av inbyggda system, elektronik och mjukvara för olika produkter. 

”Larmsystem, kommunikationsprodukter för kontor, containerlyftok – det är ganska spridda skurar”, säger Peter Krantz, vd på Addiva Elektronik som är ett av fem bolag i Addiva EEPAB-gruppen.

På det två år unga bolaget arbetar uteslutande civilingenjörer utbildade inom elektronik eller programmering. Just nu är de åtta anställda, snart nio. Före årsskiftet räknar Peter Krantz med att de är elva. 

Vi behöver en mix i ålder och erfarenhet

”Vi behöver en mix i ålder och erfarenhet, både juniora och seniora ingenjörer. Vi har anställt några direkt från universitet, men i Sverige är det svårt att hitta riktigt kompetenta seniora ingenjörer”.

Flest jobbansökningar utanför EU

Addiva Elektronik rekryterar via ett verktyg kopplat till Linkedin. Jobbannonserna är alltid skrivna på engelska.

”Till en senior, svårare tjänst får vi runt 15 ansökningar inom en månad. De allra flesta är utanför EU.”

För ett år sedan rekryterade Peter Krantz en bosnisk ingenjör. Bolaget skötte hela processen med att skaffa arbetstillstånd på Migrationsverket på egen hand. 

”Det var mycket som vi inte visste, vilka dokument som ska lämnas in till Migrationsverket och i vilken ordning. Man gör fel på någon detalj och plötsligt går ytterligare tre veckor. Det tog lång tid men vi kom i mål till slut.”

Får arbetstillståndet provat på tio dagar

Addiva Elektronik är medlem i IT&Telekomföretagen inom Almega som är Sveriges största arbetsgivar- och branschorganisation för tjänsteföretag. I våras lanserade Almega en certifieringstjänst som hjälper bland annat startups och techbolag att få arbetstillstånden prövade snabbare – tio dagar för en förstagångsansökan.

Peter Krantz var inte sen att haka på. Han har redan använt den – framgångsrikt – tre gånger. I maj kom en manlig elektronikkonstruktör från Turkiet. En månad senare en kvinnlig mekatroniker från Iran. 

Vi är supernöjda med rekryteringarna

”Och om några veckor kommer en kille från Indien, han är också elektronikkonstruktör. Vi är supernöjda med rekryteringarna, och hur Almega har kunnat hjälpa oss. Allt har gått väldigt smidigt.”

Läs mer om snabbhanteringstjänsten här

Lika lång tid som att anställa i Sverige

Det är inte bara processen kring arbetstillstånden som gör att utlandsrekryteringar kan ta väldigt lång tid. Efter att arbetstillståndet är på plats ska den anställda skaffa resehandlingar, något som kan ta upp till en månad. 

”Med Almegas hjälp kan man få hela processen – från rekrytering och arbetserbjudande till att den anställda gör sin första arbetsdag hos oss – att ta två till tre månader. Det är lika lång tid som det tar att anställa någon i Sverige med uppsägningstider.”

Almegas snabbhanteringstjänst går även att använda när bolag vill förlänga ett arbetstillstånd, en process som med tjänsten tar 20 dagar. Till våren är det dags att förlänga det arbetstillstånd som Peter Krantz själv svettades med för ett år sedan.

”Den här gången kommer vi att vända oss till Almega.”

Här kan du läsa mer om snabbhanteringstjänsten

Läs fler artiklar
LÄS MER