Sök

Spotify vill ha mer sport och nyheter – plockar in tungviktare

SpotifyMusik

David Rhodes. Foto: by Richard Shotwell/Invision/AP & Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Ska stärka upp poddinnehållet på plattformen.

Tidigare idag kunde vi rapportera om att Spotify hade tappat sin musikchef. Men även om Spotify har haft en del ruljans på sina chefer den senaste tiden, så gör de även tunga rekryteringar.

Bland annat inom poddar, där Spotify storsatsar.

För att stärka sin position inom segmentet ytterligare har den svenska streaming-jätten letat efter personer som ska hjälpa bolaget att växa inom olika poddkategorier. Nu står det klart att bolaget har rekryterat de två tungviktarna David Rhodes och Amy Hudson för att driva på utvecklingen inom sport- och nyhetspoddar.

David Rhodes, tidigare chef för CBS News, kommer in som konsult för att hjälpa Spotify med deras vidare satsning på nyhetsprogram.

Det skriver The Information, som hänvisar till personer med insyn i processen.

Streamingjätten har också, enligt samma källor, plockat in Facebook-toppen Amy Hudson för att leda bolagets arbete med sportpoddar.

Hon var tidigare chef för partnerskap med sportmedier i Nordamerika på Facebook.

När det gäller David Rhodes, så förväntas han hjälpa Spotify att inleda fler samarbeten med nyhetsmedier enligt The Informations källor. Spotify har tidigare samarbeten med medier som exempelvis Wall Street Journal och NPR i USA.

Efter köp av poddbolag som Gimlet Media, Anchor och Parcast har Spotifys satsning blivit allt tydligare. Att ytterligare stärka sin position inom podcasts kan visa sig vara viktigt då Spotify står under hård konkurrens från aktörer som Apple, Amazon och Google, skriver The Information.

Rekryteringarna av Amy Hudson och David Rhodes har enligt Variety bekräftats av Spotify själva efter The Informations avslöjande.

Läs mer