Filmyr tror att du vill ha hjälp med att köpa prylar som du sett på film

Breakit - Filmyr tror att du vill ha hjälp med att köpa prylar som du sett på film
Emil Bergdahl, medgrundare och vd för Filmyr. PRESSBILD.
Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

Startupen Filmyr hjälper tv-tittare att hitta produkter, platser och musik som de sett i en film eller serie. Riskkapitalbolaget Springfield tror på idén och investerar i tjänsten.

Sara Lindmark
Sara Lindmark
Reporter

I förra veckan skrev Breakit om riskkapitalbolaget Springfields senaste inkubatorbolag. Nu går vi lite djupare in på ett av dem.

Ta den sociala bildtjänsten Pinterest och filmdatabasen Imdb – och lägg till en e-handel på det. Ungefär så skulle Filmyrs koncept kunna beskrivas.

“Vi hjälper film- och tv-fans att ge dem information om produkter, platser och musik som de har sett och hört. Du kan gå till Filmyr om du till exempel undrar vilken klänning som Josefine Bornebusch har på sig i Solsidan. Vi vill bli som ett Imdb fast för allt du ser på film och tv,” säger Emil Bergdahl, medgrundare och vd för Filmyr.

Planen är även att du ska kunna handla samma – eller en liknande – klänning genom vidarelänkningar till webbshoppar. Layouten är tänkt att påminna om Pinterest. Så småningom ska transaktionerna ske direkt på Filmyrs marknadsplats. Men det ligger än så länge längre bort i tiden.

“Till en början fokuserar vi inte på e-handlare utan kommer att börja med att skapa en kritisk massa av innehåll. Vi kommer ta hjälp av superfans som brinner för det här men även kommersiella aktörer,” säger Emil Bergdahl.

De senaste fem åren har han bott i Los Angeles där han har hjälpt universitet att kommersialisera sina forskningsresultat inom medicinteknik.

“Jag är själv en passionerad filmnörd som har sökt den här typen av information. Enligt en amerikansk undersökning så uppger 51 procent att de köpt något som de sett i en serie eller film. Vi vill vara de som guidar dem till produkterna.”

Nu är Filmyr alltså ett av nio nya bolag att kliva in i Springfields startupaccelerator som investerar mellan 300.000 till 500.000 kronor. Det innebär att Emil Bergdahl och medgrundarna Josef Kohout och Felix Lange, tar sitt pick och pack till kontorshotellet SUP46 i Stockholm där Springfield huserar.

“Vi tyckte om upplägget och att de arbetar med framgångsrika entreprenörer. Det ser vi verkligen som en tillgång för vår verksamhet” säger Emil Bergdahl.

Filmyr kommer att lanseras brett någon gång under nästa år.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel