Sök

Därför är jag en glad entreprenör – i Sveriges nästa krisbransch

Lundells vecka

Foto: Istockphoto.com / Skärmklipp

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell tror sig hittat framgångsformeln i en peststämplad industri.

Ah, jag är alltid steget efter. Redan i somras hörde jag ryktet. 

Min gamle chef Peter Fellman var på väg att stänga ner anrika Veckans Affärer för gott. Min uppgiftslämnare var dock inte helt säker och efter viss tvekan valde jag att vila på hanen.

I stället fick jag på onsdagskvällen läsa nyheten – Peter Fellman hade gjort slag i saken. Det anrika affärsmagasinet, startat för dryga 50 år sedan av tidningslegendaren Buster von Platen, läggs ner.

Detta missade mediescoop kan jag kanske leva med. Men istället ser jag det som ännu ett smärtsamt bevis på att jag valt helt fel bransch som entreprenör – i alla fall om jag vill bli rik.

De senaste dagarna har exemplen på detta bistra faktum formligen haglat över mig – se här bara:

# Finanssajten Realtid har akuta likviditetsproblem och vd:n vädjar nu till ägarna om att trycka in mer pengar annars är det game over.

# Expressen lägger ett sparpaket på nästan 50 miljoner efter att annonsintäkterna fallit kraftigt under våren.

# Systertidningen Dagens Nyheter har det också tufft på annonsmarknaden och ledningen tvingas nu dra ned sin vinstprognos med nästan 25 procent till 80 miljoner kronor.

# Lokaltidningskoncernerna Mittmedia och Hall Media har båda tappat över 20 procent i annonsintäkter hittills i år.

# Branschsajten Dagens Media fortsätter att förlora pengar och sedan tidigare är det känt att de lägger ned Medievärlden.

# Och nu läggs alltså Veckans affärer ner. 

Jag borde såklart inte vara förvånad över det utsatta läget i mediebranschen. En av de första artiklarna jag skrev som ekonomijournalist var faktiskt att det finns en “sexighets-premie” på mediebolag. Orsaken är att det finns en glamorös aura kring den här industrin och att det skapar en överetablering. Ironiskt nog gick tidningen som publicerade artikeln senare omkull.

Och det här var ändå långt innan Google och Facebook på allvar satt sina klor i branschen. Idag tappar svenska mediebolag tillsammans över 10 miljarder kronor i intäkter till de här två techjättarna. 

Inte undra på att det är krisstämning i medie-Sverige och tro mig – vi kommer få se ett mindre blodbad bland mediebolagen när lågkonjunkturen sköljer in över landet. 

Men trots det – jag ångrar inte för en sekund att vi för snart fyra år sedan startade Breakit. Syftet var aldrig att bli rik utan att bygga en ny sorts journalistik med fokus på det nya näringslivet inte gårdagens industri.

Och kanske är det förklaringen till att vi faktiskt just nu är på god väg att skapa en både snabbväxande och lönsam verksamhet. 

Trevlig helg!

Veckans plånbok: Familjen Bonnier. Strax efter lunch idag avslöjade en av Sveriges bästa nyhetsjägare Anders Hägerstrand att EU är på väg att ge grönt ljus till mediejätten Bonnier att sälja sin TV-del till Telia. Affären innebär att Bonnier säljer TV4 och Bonnier samtidigt som man inkasserar dryga 9 miljarder. En del av pengarna kommer användas till att betala av lån men här på Breakit-redaktionen spekulerar vi nu friskt i vad Bonnier ska köpa in för nya, heta tillgångar. Ytterligare någon svensk lokaltidningskoncern, Acast, Zound Industries, Breakit? Har du någon kul teori – maila!

Veckans stöld: Ettor och nollors hemliga liv. Jag erkänner – brevet med boken var adresserad till Realtids chefredaktör Johan Såthe. Men jag blev så nyfiken på innehållet att jag öppnade kuvertet – och hittade en bok som gav en spännande inblick i kodarnas (för mig) okända värld. Marie Birde och Olga Stern har gjort ett ambitiöst försök att få teknikidioter som mig att förstå programmering från grunden. Det funkar och därför behåller jag stöldgodset någon vecka till.

Veckans köprek: Breakit. Sveriges största aktiepodcast Börspodden satte i veckan stark köprekommendation på Breakit – och sälj på Realtid. Bara så ni vet. Lyssna 7 minuter in i podden och försök att bortse från den (sanna!) storyn om min tveksamma passning till en av programledarna, John Skogman.

Veckans comeback: Thomas Backteman. Han blev av med jobbet på Postnord som kommunikationschef men nu kanske det är läge för comeback hos Backtemans gamla arbetsgivare Swedbank. I veckan fick ju deras kommunikationschef Gabriel Francke Rodau från sin post. Källor mycket närstående mig uppger i alla fall att Backteman har ett annat spännande gig på gång – i mediebranschen.

Veckans kap: Petter Stordalen. När jag intervjuade hotellkungen i hans formidabla hus utanför Oslo för ett gäng år sedan blev han smått galen på att jag inte fattade mer än hälften av vad han sa. Det berodde så klart på min usla språktalang och när Stordalen gjorde succé på vår scen i Almedalen i somras var det ingen som missade vad han sa. Nu är Petter Stordalen klar för ännu ett Breakit-event – Scaleup day i Malmö. Maila mig direkt så fixar jag en schysst rabatt, du kommer inte att ångra dig.

Veckans smygstart: Breakit Impact Challenge 2.0. Vår satsning i våras har verkligen gett ringar på vattnet. Över 10.000 personer var med och ställde om sin arbetsplats (bland annat Klarna, Babyshop och Apotea). För några dagar sedan berättade vi också om Anna Lensmar-Friedman som efter att hon deltagit i utmaningen nu lämnar sitt jobb för att jobba med hållbarhetsfrågor på heltid. Missade du att haka på i våras får du och ditt företag en ny chans. I veckan smygstartade vi lanseringen av Breakit Impact Challenge 2.0 – läs mer här!

Veckans mörkning: Stockholms stad. Gatorna fullkomligen dräller av elsparkcyklar. Och de riskkapitaldopade bolagen bakom dem får gratis använda stadens mark som lager. Men Stockholms stad vägrar att avslöja hur många elsparkcyklar respektive aktör har. Informationen finns, men vår murvel Erik Wisterberg fick alldeles nyss avslag på sin begäran om att få ta del av uppgifterna.

Läs mer