Sök

Här är Expressens nyhets-deal med jätten Facebook

ExpressenMetaSociala medier

Expressen ska göra nyhetsprogram för Facebook. Foto: AP samt skärmdump från Expressen TV.

Erik Wisterberg

Erik Wisterberg

Reporter

Kvällstidningen blir först ut när Facebook satsar på nyheter i Sverige.


Allt fler tittare lämnar gammel-tv. Så vart ska annonspengarna ta vägen? Självklart vill Facebook ha en del av kakan. 

Redan 2017 lanserades videoplattformen Facebook Watch. Tanken är att världens 2,4 miljarder Facebook-användare ska ha en plats där de kan kolla på lite längre videor. 

Nu presenterar bolaget en intressant pusselbit i den strategin. Facebook startar ett samarbete med mediehus i Frankrike, Tyskland och lilla Sverige. Mediehusen ska producera exklusivt innehåll för just Facebook Watch. 

"Vårt mål är att ge publicister möjlighet att experimentera med nya format, engagera ny publik och bygga hållbara intäktsströmmar på vår videoplattform", skriver Facebook. 

I Sverige handlar det initialt om kvällstidningen Expressen, som ska lansera formatet "Bara Nyheter". Det är ett dagligt nyhetsprogram som sänds exklusivt på Facebook. Bakom samarbetet finns en ekonomisk uppgörelse. 

"Vi kommer att garantera en viss intäkt för att Expressen ska känna sig lugna i att gå in i detta med både tid och kraft. Men målet på sikt är att det ska bära sig självt", säger John Severinson, ansvarig för Facebooks partnerskap med medier i Norden, till Breakit.

I praktiken ska det ske genom att Facebook ser till att Expressens program får tillräckligt många visningar, och därmed en viss annonsintäkt. 

Lanseringen sker i samband med att Facebook snart kommer att göra det möjligt för kanaler med längre videor på svenska att införa annonser. Medier kommer alltså snart att ha ett sätt att tjäna pengar, oklart hur mycket, på att producera längre format för Facebook Watch. 

"Vi har inget datum än, men när det släpps under hösten kommer det att släppas för alla", säger John Severinson.

De flesta Facebook-användare tar del av innehåll genom att scrolla igenom nyhetsflödet. Där finns, av naturliga skäl, ett begränsat utrymme – både för annonser och annat innehåll.

Det stora målet med Facebook Watch är att skapa en plats där folk söker upp videor självmant. 

Lite som ett Apple-TV i miniformat. 

"Vi vill bygga något som folk proaktivt vill komma till", säger John Severinson.

Facebook har tidigare gjort försök att få medier att publicera sitt material direkt på plattformen, exempelvis med det nu relativt bortglömda initiativet "Instant articles". 

Läs mer