Sök

Acast gör om sin mätmetod – då kan lyssnarsiffrorna rasa

AcastPoddar

Ross Adams, vd på Acast. Foto: Press

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Poddplattformen Acast förändrar hur de mäter lyssnandet på poddar. Något som för de flesta kommer att innebära en minskning av antalet lyssningar.

Det framgår av ett meddelande till bolagets kunder som skickades ut under dagen. 

“Många Acast-poddar kommer att märka skillnad i antal lyssningar - i de allra flesta fall en minskning - när vi gör de nödvändiga uppdateringarna i vårt system och våra processer. Allt för att vi ska vara i linje med andra stora aktörer i branschen som gör samma sak“, går att läsa i mejlet.

Anledningen till förändringarna är att Acast börjar använda sig av mätstandarden från Interactive Advertising Bureu. En standard som de själva har varit med och utvecklat.

“Som du vet så mognar och professionaliseras den globala podcastindustrin snabbare än någonsin och därför måste vi se till att vår egna mätmetod är så nytänkande och rigorös som möjligt”, står det.

Någon närmare information om vilka förändringar som genomförs ges inte, däremot länkar bolaget till IAB:s riktlinjer. Förändringarna ska enligt Acast leda till större säkerhet för annonsörerna.

“Vi är övertygade om att genom att vi använder oss av IABs-mätningsstandard så kommer vi dels att skydda poddskapares intäkter, men också få fler annonsörer att få upp ögonen för podcastannonsering på längre sikt.” 

Enligt Acast är det statistik från och med den 1 oktober som kommer att påverkas av förändringarna. Tidigare siffror kommer inte att justeras.

Breakit har sökt Acast för en kommentar.

Läs mer