Educations Media Group köper Blueberry

Eductaions Media Group Edtech
Educations Media Group köper Blueberry

Foto: Press

Tobias Blixt

Reporter

Tittar på ytterligare förvärv.

Svenska Educations Media Group (EMG) är en jätte på utbildningsmarknaden. Bolaget kopplar samman utbildningsföretag med privatpersoner eller andra företag som söker utbildningar.

Under 2018 omsatte koncernen totalt 206,5 miljoner kronor, med en vinst på närmare 15 miljoner kronor. 

Nu köper EMG bolaget Blueberry, en agent som kopplar ihop studenter med universitetskurser utomlands. Fredrik Söderlindh, vd och medgrundare på EMG, berättar att köpet är ett resultat av att bolaget vill förbättra sin position inom området för utlandsstudier. 

“Tidigare gick det att söka och jämföra internationella utbildningar hos oss, sen gjordes själva ansökan hos någon annan. Nu kan vi göra det inhouse. Det är vi som assisterar hela vägen åt studenten”,säger Fredrik Söderlindh och fortsätter.

“Det uppstod ett läge där Blueberrys grundare planerade att gå i pension. Vi hade tittat på hur vi kunde förbättra vår tjänst, som fungerade bra när vi började med den för 18 år sedan men som blivit lite föråldrad nu. Sen fick vi chansen att förvärva en agent som vi tycker är bäst på marknaden.”

Hur mycket de har betalat vill de däremot inte gå ut med.

Under 2019 köpte EMG:s grundare, tillsammans med riskkapitalbolaget Verdane, ut Axel Johnson-koncernens investeringsbolag Novax. En affär som enligt uppgifter till Di Digital var värd omkring 100 miljoner kronor för 28 procent av aktierna, Något som skulle värdera EMG till cirka 300 miljoner kronor.

Då meddelade utbildningsbolaget också att de skulle lägga in nästa växel i sin tillväxtresa, där tillväxt genom förvärv skulle kunna vara en väg framåt utöver organisk tillväxt. 

Fredrik Söderlindh säger att bolaget idag har bra lönsamhet i Norden, men att de återinvesterar mycket för att ta större marknadsandelar på internationella marknader som Storbritannien, Tyskland och Frankrike. Han öppnar också för fler förvärv i närtid.

“Idag ligger ungefär hälften av vår omsättning i Sverige, resten finns internationellt. Om några år kommer antagligen 70 procent att vara från internationella marknader. Vi tittar också på ett par förvärv för närvarande, då är det internationellt i framförallt Tyskland och Storbritannien. Vi får också mycket hjälp från Verdane som pushat oss att titta på tillväxt genom förvärv.”

Blueberry kommer att leva kvar som ett eget varumärke under EMG. De två grundarna kommer efter köpet att arbeta kvar som seniora rådgivare under en period. 

“Hos EMG har vi hittat samma starka passion för utlandsstudier som vi på Blueberry har", säger Eva Axelsson Engström, medgrundare av Blueberry. 

"Med deras plattformar och vår långa erfarenhet av studentrådgivning samt kunskap om utlandsstudier kommer vi att tillsammans kunna hjälpa ännu fler studenter att hitta rätt utbildning,

EMG uppskattar att intäkterna under 2019 kommer att stiga med över 30 procent till cirka 270 miljoner kronor. Bolaget grundades 2001 och Idag driver EMG utbildningsportaler som Studentum.se, Utbildning.se och Educations.com.

Läs fler artiklar
LÄS MER