Sök

Annonssamarbete med MINI

Nya elbatteriet som tar dig 40,5 procent längre

Batteriet i en MINI Countryman Plug-In Hybrid laddas enkelt hemma på uppfarten – eller på en offentlig laddstation.

Christopher Lembke

Kommersiell redaktör

MINIs laddhybrid blev precis ännu bättre.

Då: 40 kilometer.
Nu: 57 kilometer. 

Räckvidden på en fabriksny MINI Countryman Plug-In Hybrid har ökat rejält. Med 40,5 procent, faktiskt. Detta tack vare det nya, uppdaterade litiumjonbatteriet som sitter i alla laddhybrider som har rullat ut från MINIs fabriker i brittiska Oxford och holländska Born från juli 2019 eller senare.

Om den tidigare räckvidden på upp till 40 kilometer gjorde en veckopendling helt på el möjlig för de flesta – hur många kan inte pendla koldioxidneutralt nu, när ett fulladdat batteri räcker upp till 57 kilometer?

Läs mer om MINIs smarta bilar här

Och när räckvidden börjar närmar sig nollstrecket? Ingen fara. Då tar den trecylindriga och bränslesnåla bensinmotorn över och ser till att resan fortsätter dit du ska.

Laddas på två till åtta timmar

Minns du de första elbilarnas ladduttag? Ingen rolig syn. På MINIs laddhybrid är uttaget i allra högsta grad integrerat i bilens utseende – praktiskt men också subtilt och snyggt placerat bakom vänster sidoblinker. 

Att ladda bilens litiumjonbatteri är enkelt. Du ansluter den medföljande gula laddkabeln till ett vanligt eluttag. Beroende på batteriets nivå och eluttagets amperetal tar det två till åtta timmar att ladda fullt – sedan har du cirka 57 kilometers utsläppsfri bilkörning framför dig igen.

Är du ute på vägarna går det också bra att ladda bilen på någon av de snart 8 000 publika laddpunkter som finns i Sverige. Då krävs en särskild laddkabel som även den medföljer med bilen. 

Läs mer om MINI Countryman Plug-In Hybrid här

Tre olika körlägen låter dig köra smart

Till och från jobbet i stan? Från sommarstugan in till kontoret? Långkörning till svärföräldrarna i Småland? Med hjälp av tre olika körlägen kan du maximera nyttan av MINIs laddhybrid.

Auto eDrive
Grundkörläget. Varje gång du sätter dig bakom ratten i din MINI Countryman Plug-in Hybrid och startar, låter Auto eDrive bilens båda motorer arbeta tillsammans för att förbrukningen ska bli så snål och effektiv som möjligt utifrån faktorerna hastighet, acceleration och batteristatus. Elmotorn gör grovjobbet, men stöttas av bensinmotorn när det behövs.

Tillsammans genererar laddhybridens två motorer inte mindre än 224 hästkrafter – vilket ger en acceleration från 0-100 km/h på 6,7 sekunder.

MAX eDRIVE
Kör du mest korta sträckor i stan? Till och från jobbet, ibland via förskolan eller gymmet? Kanske extra kvällstur för att beta av veckohandlingen? Då kör du mest ekonomiskt och miljövänligt i körläget MAX eDrive, där bensinmotorn vilar helt när elmotorn glänser. Inga koldioxidutsläpp, ingen bensinförbrukning. 

Behöver du mer tryck i pedalen gör du just det – trycker gasen i botten, då startar bensinmotorn automatiskt. 

Save Battery
Om du främst vill köra på el inne i stan kan det vara bra att spara batteriet på vägen dit. Då väljer du körläget Save Battery som låter bensinmotorn ta över helt och hållet så att du kan växla till MAX eDrive när stadsgränsen passerat. Bensinmotorn laddar också batteriet, eller ser till att batteriets laddning inte understiger 90 procent.

Läs mer