Sök

KRÖNIKA

LOVE BONNIER: Startups förstår sig inte på PR – så låt mig bjuda på några tips

Entreprenör

Love Bonnier

Love Bonnier

Det finns tre stora fallgropar som du ska undvika när du vill få PR till din startup, skriver Love Bonnier, på kommunikationsbyrån 500, i en gästkrönika.

Jag säger generellt nej till att jobba med startups.

Först och mest väntat för att de saknar pengar, något som kanske inte hindrar den som “snart har en ny runda på g” men som är ett större problem för en konsultverksamhet.

För det andra för att de är oerfarna köpare – de tycker själva att deras bolag är det mest fantastiska som hänt världen. Allt mindre än att gå direkt från total okändhet till helgintervju i Nyhetsmorgon är inte bara ett misslyckande, utan en konspiration emot dem.

Slutligen tror entreprenörer i små bolag att de är bäst på allt som har med företaget att göra, en inställning som eventuellt krävs om man ska “ta över världen”, men som blir svårare när man behöver anlita experter.

Det finns många undantag, men det finns också många tips man kan applicera på sin egen kommunikation om man saknar både pengar och självinsikt. Detta är alltså en lista på de vanligaste kommunikativa felen mindre bolag gör:

1. Tro att du är intressant

Det är vanligt att träffa personer som är uppriktigt arga över att media ännu inte har upptäckt dem, trots att de knappt går att Googla. Men faktum är att det pågår ganska mycket spännande saker ute i världen, och att det krävs mer än en grym affärsidé för att göra sig intressant för journalister.

Genom att proaktivt förse media med information som är lätt att verifiera, sila bort onödigt förstärkande adjektiv från hisspitchen, och plocka ut de bitar som gör er intressanta, inte för era kunder utan för tidningens läsare, blir det lättare för media att ta er på allvar.

2. Commitment issues

I ett litet bolag ska man vara datadriven, samt våga misslyckas och justera. Det har blivit ett mantra, men saknar man någon form av långsiktig riktning är risken att lyhördheten snarare leder till förvirring. Ingen har blivit känd på ett enda pressmeddelande, utan det krävs långsiktigt arbete för att nå nya nivåer av kännedom och varumärke. Bestäm dig för vad du vill bli associerad med och var du vill synas, och släpp inte målet innan du verkligen tömt ut möjligheten att ta dig dit.

3. Vägra ta risk

Alla entreprenörer vet att det finns en korrelation mellan risk och utdelning men långt ifrån alla vet att samma sak gäller uppmärksamhet. Om man vill försäkra sig om att all uppmärksamhet bolaget får är positiv, använder korrekt terminologi och får med flera säljargument ska man köpa uppmärksamhet. Risken finns då förstås att innehållet blir så ointressant att ingen tar del av det. Vill man däremot synas effektivt och till en lägre kostnad måste man köpa risken att ingen kommer bry sig eller till och med att ni får kritik.

Så – med dessa tre råd ser jag fram emot att följa er tillväxt på avstånd till dess att ni blivit lite större.

Läs mer