Sök

Hållbarhet nya knäckfrågan för modebolagen – Här finns pengar att hämta

H&MNakdretail

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Först kom butiksdöden sen köpskammen. Modebranschen har det minst sagt lite kämpigt just nu. Därför är bolag som kan hjälpa branschen med transparens kring hållbarhet glödheta.

Butikstunga bolag som H&M, och Åhlens jobbar stenhårt för att att bli mer digitala medan e-handlare som Nakd och Zalando de senaste åren har gått som tåget.

Nu kommer nästa utmaning och den påverkar hela branschen – även de framgångsrika e-handlarna.

Kunderna har de senaste åren blivit mer och mer miljömedvetna och nu vill de inte bara shoppa med mobilen de vill också veta allt om var kläderna produceras och vad de innehåller.

De har drabbats av köpskam och för att mildra den vill de göra så medvetna val som möjligt.

Detta har fått fart på branschen som behöver ställa om – igen. 

Att fastfashion-bolaget Na-kd, som säljer kläder på nätet i en rasande fart, i somras gick ut med att de satsar nästan 50 miljoner kronor på ett hållbarhetsprojekt som ska lanseras i höst, att Zalando ser över sina förpackningar och utreder om kunderna ska kunna klimatkompensera för sina köp eller att H&M börjar hyra ut kläder är ingen slump. 

Vill man lyckas och på sikt överleva som modevarumärke är hållbarhet och transparens ett måste. 

Därför borde alla bolag som satsar på teknik och lösningar som kan hjälpa branschen vara högintressanta för investerare.

Sara Wimmercranz och Susanne Najafi från investeringsbolaget Backingminds brukar säga att deras jobb är att identifiera entreprenörer och affärsområden som branschen missar.

Att de nu går in med drygt 10 miljoner i bolaget Trustrace, som hjälper modeföretag att spåra materialet i sina produkter genom en plattform som bygger på blockchain och machine learning, är högintressant.

Den globala marknaden för mode är värd 2.500 miljarder årligen. Där finns det gott om kunder och pengar att hämta för bolag som kan erbjuda teknik som kan tillfredsställa kundernas nya krav.

Läs mer