Sök

Transportstyrelsen ska utreda elsparkcyklar – men vill inte se ett förbud

LimeVoiElscooter

Foto: TT/Istockphoto

Jon Wahlqvist

Jon Wahlqvist

Webbredaktör

Reglerna för elsparkcyklar ska förtydligas.

Det har inte undgått någon som bor i en svensk stad att elsparkcyklarna har dominerat stadsbilden under sommaren. 

Men reglerna för det här nya fordonet har varit något oklara – det är ju varken en cykel eller någon slags moped.

Nu ska Transportstyrelsen utreda om reglerna behöver förändras eller förtydligas.

"Detta kommer att handla om frågan om det är möjligt att förenkla regelverket ytterligare", säger Jonas Bjelfvenstam, generaldirektör på Transportstyrelsen till Sveriges Radios Ekot.

"Vi har redan ett regelverk som gäller för elsparkcyklar, men det är möjligt att man kan förenkla och förbättra dem i förhållande till hur det ser ut idag."

Förutom den irritation som elsparkcyklarna har skapat eftersom de ofta parkeras mitt på trottoarer och uppfattas vara i vägen har det rapporterats in över 240 olyckor med fordonet inblandat under året.

Och efter en dödsolycka i Helsingborg tidigare i år väcktes frågan om att elsparkcyklarna skulle förbjudas helt. Men det är inte aktuellt enligt Bjelfvenstam.

"Nej, jag ser inte ett förbud som en bra lösning."

Elsparkcykeln klassas i dag, trots att den saknar pedaler, som cykel och får bara gå i 20 km/h. Vad den klassas som om den går fortare är oklart men Transportstyrelsen presschef sa tidigare i år till Breakit att man kan se på det ungefär som en trimmad moped.

Det innebär att du kan åka dit för olovlig körning om din elsparkcykel går för fort.

Läs mer