Brevkaos efter Postnords nya policy: "Vi nästan badar i brev"

Postnord ehandel
Brevkaos efter Postnords nya policy: "Vi nästan badar i brev"

Foto: TT / Skärmklipp

Tobias Blixt

Reporter

Postnords beslut att kräva betalt för brev som inte har tillräckligt många frimärken skapar problem hos Post- och telestyrelsen (PTS).

Det rapporterar branschsajten Ehandel.se, med hänvisning till myndighetens egna blogg. 

Enligt PTS har Postnords nya policy medfört en ökad belastning på myndigheten. 

“Under den senaste tiden har de stora postoperatörerna i allt större omfattning börjat ta ut lösen för underfrankerade brev. Och det här märks verkligen hos oss”, skriver Helene Rosang, chef för enheten för saknade brev, på bloggen.

Breven ligger nu i säckar i väntan på att PTS ska gå igenom innehållet för att försöka hitta avsändaren. Helen Rosang meddelar att det kommer att ta längre tid än vanligt, trots att myndigheten har tagit in extrapersonal.

Enligt Helene Rosang är det viktigt att alltid vara noga med att rätt mängd frimärken används. 

Breven ligger vanligen hos Postnord i tre veckor i väntan på att mottagaren ska lösa ut brevet, om denne väljer att inte betala Postnords avgift så skickas brevet istället till PTS.

“Även om den här utvecklingen innebär att vi nästan badar i brev så är ju den allvarligaste konsekvensen att det finns många viktiga brev här som inte når fram till mottagarna”, skriver Helene Rosang.

Läs fler artiklar
LÄS MER