Sök

Bolaget bakom Mrkoll har lanserat elscooter-tjänst i Stockholm

MrkollVoshElscooter

Tobias Blixt

Tobias Blixt

Reporter

Den nya uppstickaren väckte Breakits intresse.

Under augusti har ytterligare en tjänst för elsparkcyklar smugit sig in Stockholm. Den gulfärgade elscootern Vosh har rullat in i staden utan att göra mycket väsen av sig, vilket kanske inte är så konstigt med tanke på att antalet aktörer som nu kämpar om stadens gator.

Nyligen meddelade också den amerikanska jätten Bird att de lanserat sin elsparkcykel i Stockholm. Något som ökat konkurrensen bland elscooter-bolagen ytterligare.

När Breakit bestämde  sig för att undersöka den nya utmanaren närmare, så upptäcker vi att det svenska bolaget Nusvar AB står som ägare till varumärket. 

För den uppmärksamme Breakit-läsaren kanske Nusvar låter vagt bekant. 

Bolaget äger nämligen sajten Mrkoll, en söktjänst låter vem som helst söka på en person för att hitta information som adress, personnummer och exempelvis domar. Tidigare i år kunde vi avslöja en våg av anmälningar mot bolaget som skickats in till Datainspektionen, där myndigheten också hade påbörjat en granskning.

Datainspektionens utredning är fortfarande under beredning, där de senaste kompletteringarna från Nusvar kom in till Datainspektionen i slutet av maj i år.

I veckan kunde vi dessutom avslöja att bolaget bakom Mrkoll utsatts för en konkurskupp.

Nu har bolaget även börjat erbjuda elsparkcyklar under varumärket Vosh.

"Att vi lanserade elscootrar var mest för att det var en kul grej. Samtidigt som vi hade en förfrågan att ta fram ett system för scooter-sharing. Vi har tagit fram ett helt system som inkluderar backend, app och gateway. Det låter företag starta en scooter-sharingverksamhet med bättre kontroll på sin fleet jämfört med något redan befintligt system”, säger Simon Krantz, vd för Nusvar.

Enligt bolaget hemsida ska de dessutom erbjuda en teknisk lösning åt andra operatörer som vill erbjuda hyrtjänster för elsparkcyklar.

När Breakit laddade ned appen upptäckte vi att det inte fanns någon information om hur bolaget använde sig av personuppgifter. Efter lite googlande så lyckas vi ändå hitta integritetspolicyn på sajten, men den enda länken dit hittar vi i Google och Apples app-butiker. 

Ni har som affärsmodell att offentliggöra och även sälja personuppgifter, hur hanterar ni uppgifterna i den här tjänsten?

“Vi säljer ingen data. Och den information som vi får insamlad via scooter-verksamheten har ingen koppling till Mrkoll. Den samkörs inte på något sätt. Det är information som samlas in separat och tjänsterna har ingen koppling till varandra."

Ett uttalande som stöds av integritetspolicyn. Samtidigt väckte den andra frågor, på grund av hur den var utformad och att den var svår att hitta. (För mer om hur viktigt det här borde vara – lyssna på Breakits podcast – klicka här och lyssna).

Enligt jurister som Breakit har varit i kontakt med uppfyller inte användarpolicyn kraven i GDPR och det finns brister i både utformning och tillvägagångssätt.

“Om informationen samlas in direkt från den registrerade bör även informationen lämnas i samband med att den personuppgiftsansvarige samlar in personuppgifterna”, säger Gabriella da Silva Rondahl, jurist på Fondia och fortsätter.

Enligt GDPR ska du bli informerad på ett tydligt och lättbegripligt sätt. Poängen är att du ska förstå hur dina personuppgifter hanteras och vad den ska användas till.

"Den här informationen är inte helt lättförståelig om man inte är jurist, vilket den ska vara enligt de principer som följer av GDPR", säger Gabriella da Silva Rondahl.

Eftersom dokumentet också innehåller profilering, så säger hon att det ska finnas tydliga instruktioner för hur du kan återkalla det, något som saknas i Voshs avtal. Informationen finns dessutom bara på engelska, när elsparkcyklarna bara finns i Sverige.  

Simon Krantz berättar att de länkade personuppgiftspolicyn där de tyckte att det var relevant. Han säger också att han inte kan dokumentet i detalj, men att de kanske måste titta på det igen.

"Om man tycker att den är för komplicerad så får vi kanske kolla över det."

"Det handlar om att appen var tänkt att lanseras enbart på engelska, men sen lanserades på svenska istället – och nu finns appen bara på svenska faktiskt."

Hör mer om hur vi resonerar kring personuppgifter och vikten av att företag är tydliga med hur de används i Breakits Podcast. Där kan ni dessutom få höra när vi grillar vår egen nytillträdda vd och om nya storaffärer i restaurangbranschen.

 

Läs mer