Sök

Amerikanska myndigheter utreder Juuls marknadsföring

Juul

Finwire / Breakit

Finwire / Breakit

Har använt influencers på sociala medier.

Amerikanska Federal Trade Commission, FTC, utreder e-cigarettillverkaren Juul för bedräglig marknadsföring. Det rapporterar Wall Street Journal med hänvisning till källor.

Utredningen är inriktad mot hur Juul använde influencers på sociala medier och andra marknadsverktyg för att göra cigaretterna populära bland minderåriga. Företaget är under rejäl kritik i USA för detta där man beskylls ha skapat en epidemi inom e-cigaretter bland tonåringar.

Enligt källor inleddes utredningen mot bolaget i september, tre månader innan tobaksjätten Altria köpte 35 procent i Juul. De tillade att FTC överväger söka skadestånd från Juul.

Juuls talesperson avvisar att bolaget ska ha marknadsfört produkterna mot minderåriga. Det uppgavs att cigaretterna endast marknadsförts mot vuxna rökare.

WSJ:s uppgifter gav avstamp på börsen. Altria var ned 3,5 procent under torsdagen, och ytterligare en halv procent under efterhandeln.

I Breakits podd berättar Erik Wisterberg om hur tobaksjättarna vill ställa om sig till techbolag – missa inte det.

 

Läs mer