Sök

Starbucks skulle erövra svenska fikamarknaden – vad hände?

Starbucksmat

Foto: Istockphotos.

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Expansionen kom av sig.

Hajpen var stor när den amerikanska kaffejätten Starbucks stegade in på den svenska marknaden för nio år sedan. Visionerna var kaxiga och det hette att en ”fullskalig etablering” skulle ske.

Men hur gick det?

Det frågade sig Fastighetsvärlden som bestämde sig för att ta reda på svaret.

Under 2016 hade Starbucks 17 enheter i Sverige, det vill säga kaféer, men därefter tog det stopp.

Antalet Starbucks började att minska, vilket ska ha varit ett resultat av minskad lönsamhet. Under förra året sänktes siffrorna för försäljningstillväxten på global nivå och kedjan meddelade beslutet att stänga 150 kaféer i USA. Kort därefter lämnade grundaren Howard Schultz.

Fastighetsvärlden uppger att Starbucks nu har 12 kaféer kvar i Sverige, fördelade över Stockholm och Uppsala. Större delen drivs av Umoe Restaurant där Maria Willumsen, som är administrativ direktör för Starbucks i Sverige, inte vill kommentera utvecklingen.

Johan Kaij, rådgivare på Marketing Clinic, menar att Starbucks redan från start mötte hård konkurrens från redan etablerade kedjor med liknande koncept.

En av konkurrenterna är exempelvis Espresso House med runt 400 fik.

Läs mer