Sök

Kraftig försäljningsökning för matkassejätten HelloFresh

Hello Fresh

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Försäljningen för svenskgrundade Hellofresh pekar spikrakt uppåt. Hittills i år har matkassejätten omsatt 1,8 miljarder kronor vilket är en ökning med 400 procent jämfört med samma period förra året.

Under årets första månader omsatte det tyska matkassebolaget Hellofresh 198 miljoner euro motsvarande ungefär 1,8 miljarder kronor. Det är en ökning med omkring 400 procent jämfört med samma period förra året, skriver huvudägaren Rocket Internet i en rapport på onsdagsförmiddagen.

Samtidigt ökar förlusterna i bolaget med 540 miljoner kronor jämfört med 80 miljoner kronor förra året, enligt Reuters.

Under det tredje kvartalet levererade Hellofresh 13 miljoner måltider till 530.000 aktiva prenumeranter.

I höstas var matkassejätten på väg mot börsen men noteringen sköts på framtiden. Bolaget grundades år 2012 av Dominic Richter, Thomas Griesel och svenska Jessica Nilsson. Det ägs av Rocket Internet som i sin tur ägs till 13 procent av svenska Kinnevik.

Hellofresh ingår i den gruppen av portföljbolag som Rocket Internet titulerar som “Proven Winners.” Här finns bolag som växer snabbt men som förlorar stora pengar. När Rocket Internet på onsdagen gick ut med ett pressmeddelande om hur det går för den här gruppen så föll aktien med 3,7 procent.

Läs mer