Så ska House of Dagmar vända efter ett tufft år: “Har fått tänka om hela affärsmodellen”

House of Dagmar ehandel
Så ska House of Dagmar vända efter ett tufft år: “Har fått tänka om hela affärsmodellen”

Sofia Wallenstam, Kristina Tjäder och Karin Söderlind. Grundare av House of Dagmar. Foto: TT

Caroline Englund

Reporter

Förra året blev ett hack i tillväxtkurvan för modesuccén House of Dagmar. Skälet: Kraftig nedgång i fysiska handeln.

Svenska modehuset House of Dagmar har från start haft som mål att ha så hållbar produktion som möjligt. Nyligen mätte bolaget sitt avtryck på miljön med hjälp av den Europeiska organisationen ECAP och sedan dess har de valt att vidta konkreta åtgärder för att minska sina avtryck.

”Vi kom bland annat fram till att bomull gjorde mer avtryck på miljön än vad vi hade trott. Nu har vi sett över alla material som vi använder i våra kläder och tagit fram en kollektion med 80 procent hållbara kläder”, säger Karin Söderlind, grundare och kommunikationschef på House of Dagmar.

Hon berättar att House of Dagmar också vill jobba för en mer cirkulär affärsmodell och att de i framtiden ska satsa på att hyra ut och laga kläder.

Bolaget är också med i flera utvecklingsprojekt som bland annat går ut på att lära sig mer om hur man återvinner kläder och hur man skulle kunna tillverka tyg av skogsråvara på ett miljövänligt sätt.

House of Dagmar som funnits sedan 2005 har nyligen gått igenom en ganska tuff period. De två senaste åren har omsättningen sjunkit från 54 miljoner 2016 till 43 miljoner 2018. Bolaget, som gått med vinst sedan 2011, gjorde också en förlust på 3,6 miljoner under förra året.

Enligt Karin Söderlind beror det på att företaget, som till största delen säljer sina kläder via återförsäljare, har märkt av en kraftig nedgång i den fysiska handeln. 

”Vi har fått ställa om hela vår organisation och tänka om kring affärsmodellen”, säger hon och förklarar att bolaget under 2018 tog flera strategiska beslut om att avsluta med vissa återförsäljare vilket påverkade resultatet negativt. 

Hon säger också att bolaget redan nu ser resultat av omställningen. 

"2019 förväntar vi oss att visa svarta siffror och tillväxt." 

House of Dagmar jobbar nu mer digitalt och kommer att sälja mer på nätet både via egna kanaler men också via digitala återförsäljare som Zalando.

Nyfiken på mer inom e-handel och retail? Spana in vårt event Retail tech 2019 den 12 november – läs mer här!

Läs fler artiklar
LÄS MER