Zalandos nya drag – vill låta kunderna klimatkompensera

Zalando e-handel Hållbarhet
Zalandos nya drag – vill låta kunderna klimatkompensera

Zalandos komersiella chef för Norden David Heejgard. Foto: Kerstin Westeson/ Studio Emma Svensson

Caroline Englund

Reporter

Hälften av allt som köps på Zalando går i retur. Men nu slår e-handelsjätten på stora trumman och siktar på att bli ledande inom hållbart mode. En åtgärd är att ge kunderna möjlighet att klimatkompensera för sina köp.

Kinnevikägda Zalando, med Cristina Stenbeck som ordförande, släppte nyligen sin delårsrapport och den visade på ett välmående bolag som växer stadigt.

Omsättningen landade på strax över 17 miljarder kronor för andra kvartalet vilket betyder att bolaget växte med cirka 20 procent jämfört med året innan. Bolaget gjorde också en vinst på drygt 1 miljard kronor.

Zalandos affärsidé, som går ut på att sälja andra bolags kläder på nätet, verkar alltså fungera men bolaget letar efter sätt att förnya sig och uppdatera sin affärsmodell. Det senaste är en offensiv satsning på hållbarhet, berättar David Hejgaard, som är bolagets kommersiella chef för Norden.

När Breakit träffar honom är han på besök i Stockholm för att diskutera hållbarhet med det svenska modebolaget House of Dagmar som sedan två år tillbaka använder Zalando som återförsäljare.

Det är ingen slump att David Hejgaard vill träffas bland stickade klänningar och exklusiva skjortor på House of Dagmars kontor på Nybrogatan i Stockholm. 

Zalandos nya drag är att satsa hårt på och kommunicera mer om hållbarhet. Samtidigt har House of Dagmar, som sedan starten jobbat för att leverera så hållbart mode som möjligt, bestämt sig för att släppa en kollektion i höst där 80 procent av kläderna är tillverkade av hållbart material. 

David Hejgaard berättar att Zalando sedan en tid tillbaka tydligt skriver ut om ett plagg är tillverkat av hållbart material. Kunden kan sedan klicka på märkningen för att se exakt vad kläderna innehåller.

”Vi är i en brytpunkt nu där vi ser att miljö och hållbarhet bara blir viktigare och viktigare för kunderna”, säger David Hejgaard.

Nästa steg är att låta kunderna klimatkompensera.

”Vi har genomfört ett pilottest där kunderna har kunnat välja om de vill klimatkompensera för sitt köp genom att betala mer. Vi har sett ett stort intresse för det här, framförallt bland våra nordiska kunder”, säger David Hejgaard.

Zalando ser också över hur de packar sina varor och jobbar för att minska sin relativt stora andel returer. Ungefär 50 procent av allt som köps på sajten skickas nämligen tillbaka, vilket innebär ökade transporter. 

Det senaste året har Zalando skippat fri frakt på större delen av sina marknader om kunder beställer varor under ett visst belopp. Men det är bara en liten åtgärd, enligt David Hejgaard.

Han berättar att bolaget framförallt satsar på att minska den typen av returer där kunderna får hem en storlek som inte passar. Detta görs bland annat genom olika AI-lösningar där kunderna ska kunna jämföra plagg de provat tidigare med det plagget de vill köpa. Att kunder köper hem flera olika modeller och storlekar som de provar och sedan skickar tillbaka ser han däremot inte som ett problem.

”Det är så kunderna gör i fysiska butiker och den tjänsten vill vi erbjuda. Däremot ser vi till att varorna i största möjliga mån skickas till ett lager i det land där kunderna bor. Vi använder inga mellanhänder i Baltikum eller Polen som packar om returerna utan sköter det med egen personal.”

Målet är att bli ledande inom hållbarhet. 

”Vi vill bli den ledande online-destinationen i Europa för hållbart mode senast 2020”, säger David Hejgaard.

Nyfiken på mer om Zalandos hållbarhetsarbete? Den 12 november är David Hejgaard med på Breakits event Retail tech. Läs mer om det här!

Läs fler artiklar
LÄS MER