Efter Klarna – så ska hon få fram kvinnliga miljardgrundare

Klarna Budbee riskkapital
Efter Klarna – så ska hon få fram kvinnliga miljardgrundare

Julia Delin vd på SSE Business Lab. Foto: Press.

Johanna Ekström

Reporter

Så ska Handelshögskolans inkubator få in mer kvinnor i programmen.

Handelshögskolans inkubator SSE Business Lab har en historia av att spotta ur sig framgångsrika bolag: Klarna, Yollibox, Budbee och Voi, för att nämna några. 

I panelen som bolagen får pitcha för innan de blir antagna sitter bland annat Sebastian Siemiatkowski och Cristina Stenbeck.

Men inkubatorn har haft problem med representationen. Majoriteten av bolagen har manliga grundare. 

Av de bolag som just nu ingår i programmet har inget enbart kvinnliga grundare. 35 procent har minst en manlig och en kvinnlig grundare.

För att få fram fler kvinnliga entreprenörer har inkubatorn tagit till en rad åtgärder. 

Sedan årsskiftet ställer man till exempel krav på mångfald i teamen för de bolag som vill bli antagna. 

Till sin hjälp har Handels även haft forskaren Mark A. Conley, som ligger bakom den här studien – som kunnat visa att skillnaden i hur mycket riskkapital män respektive kvinnor får i mångt och mycket kan koka ner till att de får olika typer av frågor från investerare när de pitchar. 

Forskning som SSE Business Lab enligt vd:n Julia Delin, nu även omsatt i praktiken:

“Vi har haft ett otroligt lärorikt utbyte av att jobba med Mark. Under våren har han haft en så kallad ‘Scholar in Residence’-titel hos oss, vilket har inneburit att han har haft en kontorsplats i våra lokaler för att kunna dela erfarenheter med entreprenörerna och få inspiration för framtida forskning”.

“Han har även deltagit på fireside chats och paneler som vi arrangerat där vi lyft hans forskning och delat den i relevanta sammanhang, till exempel till investerare för att de ska förstå sina omedvetna fördomar och till kvinnliga entreprenörer för att ge dem verktyg för att hantera fördomarna”.

Har det gett någon effekt?

“Marks forskning har framförallt varit drivande i hur vi coachar bolagen inför pitchar för investerare. Vi har utöver det även drivit många olika initiativ för att skapa en inkluderande inkubator där kvinnor som män känner att de är välkomna”

“Idag arbetar vi mycket med att vår kommunikation ska kännas jämställd. Majoriteten av bilderna på hemsidan föreställer kvinnliga entreprenörer. Utöver det nämner vi alltid vårt fokus på mångfald på våra event för att visa att vi aktivt tar ställning. Jag tror att många bäckar små kommer ge avtryck”.

Läs fler artiklar
LÄS MER