Svenska Tink lanserar ny app i samarbete med holländsk bank

Breakit - Svenska Tink lanserar ny app i samarbete med holländsk bank
Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Den digitala kassaboken lanserar appen Grip, som ska tryckas ut mot storbanken ABN Amros 4,5 miljoner kunder.

Olle Aronsson
Olle Aronsson
Medgrundare och ansvarig utgivare

Tinks vd och medgrundare Daniel Kjellén säger att EU-direktivet PSD2, som i praktiken tvingar finansjättarna att samarbeta med startups, har inneburit att banker i allmänhet har blivit mer öppna för partnerskap.

Enligt honom har bankerna gått från att försöka stoppa techbolag - till att försöka hinna före andra banker med att inleda samarbeten med samma techbolag.

”Någon stackars bank kommer förstås bli den sista tjuren som vågar sig ut på arenan, men ingen vill vara den banken”, säger Daniel Kjellén.

Den nya appen får namnet Grip och lanseras exklusivt mot ABN Amros kunder i Nederländerna. Den påminner om den vanliga Tink-appen, så till vida att båda tjänsterna hjälper användarna att hålla koll på intäkter och utgifter i privatlivet - som en kassabok.

”Det var viktigt för alla parter att signalera något nytt, att det här inte bara är Tink-appen. Vad vi är ute efter är ABN:s enorma muskler och miljontals kunder. Att lansera tillsammans med dem ger en enorm knuff framåt jämfört med om vi skulle göra det själva. Dessutom får vi en unik integration med deras backend. Vi kan till exempel skicka en push-notis till användarna i realtid när det sker en transaktion på deras konto”, säger Tink-grundaren.

Blir ni lite av ett konsultbolag som jobbar på uppdrag av ABN Amro?

”Vi skulle aldrig bli enbart en teknikleverantör till någon annan, utan vi vill ha ett kommersiellt partnerskap vilket vi får med ABN Amro. Vi får oerhört mycket förfrågningar om att lansera en white label-lösning (en tjänst där Tinks varumärke inte syns alls) men vi tackar alltid nej”, säger Daniel Kjellén.

Får ni betalt av ABN Amro för att ni gör det här?

"Vi kan tyvärr inte kommentera de kommersiella delarna i avtalet".

Appen ska i en första fas lanseras mot 10.000 betatestare. ABN Amros digitalchef Frank Verkerk säger att målet med samarbetet är att hjälpa bankens kunder att få bättre koll på privatekonomin.

"En fjärdedel av våra kunder tycker att det är svårt att få koll på sina utgifter och hälften av våra kunder har uppgett en vilja att förstå sin ekonomi bättre. Vi tror att våra kunder kommer att få mycket användning av Grip", säger han.

Tink tog 2014 in 27 miljoner kronor riskkapital från danska Sunstone samt finansprofilerna Sven Hagströmer och Nicklas Storåkers. Bolagets app är gratis och Tink har än så länge mycket blygsam omsättning.

Förlusten landade 2014 på 12 miljoner kronor.

Läs fler artiklar

På breakit.se sparar vi information om ditt besök i kakor. Se vår policy.

OK
Läs nästa artikel