Sök

Rätt av SVT att rekrytera chefen för Sveriges största nyhetssajt

SVTAftonbladet

Viggo Cavling

Viggo Cavling

Krönikör

Årets silly season-övergång i mediebranschen är ett faktum. Att Jan Helin lämnar Schibsted och rollen som Aftonbladets publisher för att gå till SVT och bli programdirektör är inget annat en gigantisk sensation.

Jag hade förstått om han lämnat för att bli vd på SVT, men att bli programchef och vara underställd Hanna Stjärne är de facto ett steg neråt på karriärtrappan. Hanna Stjärne har varit vd på det statligt kontrollerade public service bolaget i ett drygt ett år utan att det har hänt speciellt mycket.

Internt har alla väntat på den stora revolutionen och externt har SVT kunnat segla tryggt på det stormiga mediehavet. Okej att SVT ibland är sist på bollen i det direktsända nyhetsracet och att tonåringar hellre tittar på Paradise Hotel än på På spåret. SVT:s ställning i Sverige trots allt ohotad. SVT är ett av nationens ankare.

Att börja verksamhetsåret med 4 miljarder i kassan gör att man kan gå på grund flera gånger utan att ta in vatten.

Visserligen ska man hålla Sveriges riksdag och kulturmaffian på Södermalm på gott humör, samtidigt som man ska få 3-4 miljoner människor att titta på Melodifestivalen - men SVT har klarat båda utan större ansträning. Att de kommersiella kanalerna slåss med helt andra sjöodjur (Facebook, Schibsted och Google) om intäkterna gör att SVT:s dans med den breda allmänheten har varit lika smidig som som Anton Hysen i Let’s Dance.

Men nu med Helin lär det hända grejer på SVT. Helin är en digital visionär och traditionell murvel i samma stora kropp. Att hålla på med affärsutveckling på Schibsted är en sak. Att leda Sveriges största publicistiska verksamhet utan att oroa sig för vikande annonsintäkter i print något helt annat. SVT är i ett gyllene läge eftersom man saknar konkurrens. Helins uppgift är att ta nästa steg. Vart leder det?

Nyligen hörde jag Hanna Stjärne prata på den digitala konferensen Sime. Hon är verkligen ingen passionerad talare som tänder massorna, men jag förstod att barn och SVT Play är i fokus. När hon tillträdde skrev jag en debattartikel på SVT Debatt som var kritisk.

I mitt tycke borde styrelsen valt en visionär och en uppfinnare som ny vd. Nu tycks det som Stjärne har hittat rätt vad det gäller visioner och genomförande.

Återstår att se hur Sveriges riksdag och kulturmaffian på Södermalm ställer sig till en förändringstakt som påminner om Schibsteds. En sak är säker: Det kommer att hända grejer på SVT med Helin.

Kul, tycker jag som gillar public service. Sjukt svettigt för alla andra mediebranschen som kommer att få än tuffare konkurrens. Politikerna får Stjärne hantera. Innehållet blir Helins.   

Läs mer