Sök

H&M och Cristina Stenbeck investerar i Dashl

DashlH&M CO:LABSkönhet

Dashls grundare Nina Akbari och Arbilina Nissan. Foto: Pressbild

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

Den digitala skönhetstjänsten Dashl tar in 13 miljoner kronor för att förbereda europeisk expansion. Bland investerarna finns H&M och Cristina Stenbeck.

Bakom Dashl står entreprenörerna Nina Akbari och Arbilina Nissan. 2016 lanserade de en digital plattform som går ut på att stylister av olika slag kan möta kunderna där de befinner sig – till exempel i hemmet, på arbetsplatsen eller på hotellrummet.

”Ett segment som verkligen växer är arbetsplatser som vill ha en stående bokning av en stylist. Det kan till exempel vara någon som kommer till arbetsplatsen och erbjuder medarbetarna manikyr” säger Nina Akbari till Breakit. 

Det senaste året har bolaget haft ett samarbete med bland annat H&M och Ivyrevel, där Dashl har satt upp så kallade beautybarer i utvalda butiker.

Nina Akbari och Arbilina Nissan har tidigare tagit in 4,5 miljoner i riskkapital från bland annat författaren Camilla Läckberg och PR-proffset Christina Salibas gemensamma investmentbolag Invest in her.

Den här gången tar de in 13 miljoner och bakom investeringen ligger bland annat H&M-gruppens investeringsarm CO:LAB och Cristina Stenbeck genom bolaget Ameriana. Även Pernilla Rönnberg som är grundare av Estelle & Thild kommer in som ny investerare samtidigt som de befintliga ägarna däribland Camilla Läckberg och Christina Saliba (Invest in Her), Peter Liljestrand (Camp Jarl), Lars Roth och Linda Hellqvist har gått in med ytterligare kapital. 

”Beauty är en växande marknad och vi är väldigt glada över vårt partnerskap med Dashl. Vi ser att Dashl är unika i sitt erbjudande och kan bidra till att våra kunder får en än mer inspirerande, modern och personlig shoppingupplevelse”, säger Nanna Andersen, Head of CO:LAB, H&M-gruppen i ett pressmeddelande.

"Vi är jättestolta över att ha fått in nya investerare och speciellt över att ha fått in ett globalt bolag som H&M. Nu är vi supertaggade på att fortsätta kämpa mot vår vision som är att fortsätta utmana och digitalisera en uråldrig bransch och anpassa den efter dagens livstilssbehov", säger Nina Akbari till Breakit.

Hon berättar att nästa steg är att förbereda en europeisk expansion. 

“Vi kommer att skala upp vår verksamhet ytterligare genom att investera i tech för att skapa en mer skräddarsydd upplevelse för kunden. Vi stärker även upp kompetensen i teamet då vi förbereder oss för en europeisk expansion nästa år”, säger Arbilina Nissan, VD och medgrundare i ett pressmeddelande. 

Planen framåt är att lansera på flera europeiska marknader redan under 2020.

Dashl omsatte 1,8 miljoner kronor förra året och gjorde en förlust på 1,7 miljoner kronor.

Grundarnas andra bolag Dashl Academy, som är en utbildning för stylister, omsatte 3 miljoner kronor och gjorde ett nollresultat. 

Läs mer