Sök

Hemmy och Elon bryter sitt samarbete: "Bättre på egna ben"

HemmyElonehandel

Paul Fischbein från Hemmy och Stefan Lebrot, vd på Elon.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

Ett år efter att vitvarukedjan Elon gick in som storägare i e-handelsuppstickaren Hemmy väljer nu parterna att bryta sitt samarbete.

Paul Fischbein drog igång Tretti.se som sålde vitvaror på nätet redan 2003. Det köptes i sin tur upp av Cdon (Qliro) åtta år senare, där han blev vd för hela koncernen.

Sedan 2017 driver han istället Tretti.se-konkurrenten Hemmy. 

För nästan exakt ett år sedan kom nyheten att Hemmy får in vitvarujätten Elon som ägare. Affären skedde genom ett utbyte av aktier, där Elon fick 25 procent av Hemmy och Hemmys ägare fick 2 procent av Elon. 

Nu står det dock klart att samarbetet inte blivit någon succé. 

I ett pressmeddelande skriver Hemmy att samarbetet innehöll en “initial prövoperiod” och att man nu väljer att avsluta samarbetet redan innan testperioden löpt ut. Aktierna som byttes går tillbaka till respektive ägare.  

“Hemmy lanserades för 18 månader sedan och har haft en lovande start. Vi har haft stort fokus på att ha nöjda kunder och är särskilt stolta över att redan ha blivit utsedda till Sveriges bästa e-handlare inom vitvaror två gånger”.

“Detta har även resulterat i en fin start försäljningsmässigt och Hemmy uppnår snart en rullande årsomsättning om 100 miljoner kronor. Med detta i ryggen vill vi fortsätta satsa och vi tror att det görs bättre om Hemmy står på egna ben”, skriver Paul Fischbein i en kommentar. 

Han meddelar att Hemmy nu genomför en nyemission “inom en närstående krets” samt att bolaget planerar för ytterligare en finansieringsrunda inom ett år. 

Han menar vidare att samarbetet har fungerat bra, men att det funnits utmaningar med att försöka få ihop en snabbväxande startup med en stor och etablerad kedja som Elon. 

Stefan Lebrot, vd på Elon Group säger i en kommentar:

”Målet med samarbetet var att förena det bästa av två världar, men efter ett år är det tydligt att värdet i respektive bolag bäst kommer fram om vi agerar som självständiga enheter. Det har varit en lärorik resa för båda bolagen och samarbetet avslutas under ordnade former med goda miner.”

Hemmy omsatte 42 miljoner under 2018, som var bolagets första hela verksamhetsår, resultatet landade på minus 3 miljoner kronor. 

Nyfiken på mer om e-handel och retail? Spana in vårt event Retail tech den 12 november – läs mer här!

Läs mer