Sök

Krönika Stefan Lundell

Isabella Löwengrips största skräck gav mig hetaste nyheterna

Lundells vecka

Stefan Lundell

Stefan Lundell

Medgrundare och reporter

Stefan Lundell har fikat med en av internets verkliga tungviktare.

Så har jag äntligen fått träffa henne – influencervärldens svar på skjutjärnsjournalisten Janne Josefsson. 

Redan för ett år sedan försökte vi på Breakit få till en intervju med kvinnan som också tituleras bloggvärldens okrönta drottning. 

Då ville hon inte uttala sig men när jag häromdagen bjöd Camilla Gervide på en Riche-fika var det inga problem att få henne att snacka. 

Tvärtom, för mig som 47-årig mediegubbe, var det en fascinerande inblick hon bjöd mig på i den nya medievärlden där många gamla sanningar ställs på ändan.

Camilla Gervide driver sedan några år tillbaka sajten Bloggbevakning som granskar allt som sker på den svenska influencer-scenen. På sin blogg jagar hon Isabella Löwengrip, Kenza, Bianca Ingrosso och de andra stjärnorna med blåslampa.

Dold reklam, upplåsta besökssiffror och retuscherade bilder – Camilla Gervide hänger ut alla profiler som hon tycker går över gränsen.

Och läsarna älskar det. Faktum är att Camilla Gervide är på väg att bli större än de hon granskar. Enligt det oberoende mätverktyget Similarweb har Bloggbevakning till exempel fler besökare än Isabella Löwengrip de senaste månaderna. 

Och även om det tar emot måste jag erkänna att hennes blogg just nu är snäppet större än oss på Breakit – trots att vi är Sveriges näst största ekonomisajt.

Nu är vi väl inte direkt konkurrenter men Camilla Gervide sitter definitivt på en hel del affärskritisk information för alla entreprenörer och företagsledare som vill kapitalisera på nya medier som Instagram, Snapchat och Youtube.

Det är främsta orsaken till att jag vill etablera en relation med Camilla Gervide och självklart gjorde jag allt för att pumpa ur henne de hetaste trenderna från hennes värld. Det gick riktigt bra. 

En del av uppslagen behöver bearbetas en aning innan de är mogna för publicering och några av dem kommer nog aldrig gå igenom vår ansvarige utgivares granskning. Men redan nu kan jag bjuda på dessa spaningar signerade Camilla Gervide:

# Barn ger snabbast return on investment. För oss vanliga dödliga är det dyrt att få barn men för en influencer är det rena jackpotten. Att sända sin egen förlossning på sociala medier är på väg att bli standard och så snart babylyckan blivit offentlig rusar antalet följare i höjden.

# Plastikkirurgerna lyfter intäkterna. Allt fler svenska Instagram-stjärnor sponsras av plastikkiruger. Ger kortsiktigt säkert rejält med intäkter för de influencers som nappar. Men vilket ansvar tar man för alla sina unga följare?

# Den hemliga svenska Instagram-ringen. En rad influencers har ett informellt samarbete där de pushar varandra i sociala medier. En tydlig win-win för alla inblandade – Instagrams algoritm gynnar kraftig den som får interaktioner från någon med många följare. Förlorarna är de som står utanför ringen och företagen som betalar för räckvidd som är, i alla fall delvis, uppumpad på konstlad väg.

# Feminister “shadowbannas” på Instagram. Det är svårt att bevisa men stora profiler med tydlig feministisk agenda rankas ned på Instagram och hamnar i en slags radioskugga (läs mer om fenomenet här) vilket såklart försämrar deras kommersiella potential.

Trevlig helg!

Veckans skilsmässa: Paul Fischbein/Stefan Lebrot. Alliansen mellan e-handelsprofilen Paul Fischbeins digitala uppstickare Hemmy och butikskedjan Elon med vd Stefan Lebrot i spetsen verkade klockren – på pappret. I praktiken blev det för svårt att få ihop de två olika företagskulturerna och strukturerna. I morse var vi först med att rapportera att de två går skilda vägar. Synd på ett spännande initiativ.

Veckans skrivfel: Magdalena Bonde. Igår kväll roade jag mig med att läsa igenom det kollektivavtal som jag nyligen skrivit under. Det hade kanske varit smartare att göra det innan jag satte min namnteckning på avtalet – men lyckligtvis verkar allt vara i sin ordning. Jag tänkte på detta när jag såg nyheten om att sökbolaget Eniro fått för lite betalt på grund av ett skrivfel i köpekontraktet. Eniro-chefen Magdalena Bonde lär inte blivit glad när hon upptäckte att ett enda felaktigt ord (“enterprise” istället för korrekta “equity”) kostat bolaget 24 miljoner kronor. Svettigt.

Veckans sko-fetischist: Cristina Stenbeck. Kinnevik-sfärens största ägare fortsätter att investera flitigt på egen hand. I veckan har vi avslöjat att hon gått in två olika sko-företag.

Veckans uthängning: Stefan Lundell. Branschsajten Dagens Media uppmärksammade piggt att vi på Breakit nu själva råkat ut för de bluffannonser som vi tidigare granskat. Vill du höra mer hur vi resonerar kring detta – lyssna gärna på senaste avsnittet av vår podd.

Veckans vad: 5000 kronor – så mycket ska jag betala till välgörande ändamål om jag käkar godis de närmaste fem veckorna. Ett undantag dock – lördagsgodiset får jag behålla.  

Veckans burnrate: Alex Schulman. Om du driver din konsultverksamhet i ett aktiebolag så är det skattemässigt smart att ta ut en lön precis vid brytpunkten för statlig skatt. Resten av pengarna bör du spara i bolaget och successivt plocka ut som utdelning. Då blir skatten bara 20 procent. Men Alex Schulman är uppenbarligen inte mycket för skatteplanering. Istället plockade han ut en månadslön på dryga 400.000 kronor i fjol plus en aktieutdelning på mer än 2 miljoner kronor. I sin podd avslöjade han förra veckan att hans privatekonomi är “ett nollsummespel”. Låter som en rimlig analys.

Läs mer