Sök

Nya siffror – så många har skadats på elsparkcyklar hittills

LimeVoiElsparkcykel

Foto: Unsplash/Istock

Caroline Englund

Caroline Englund

Reporter

86 olyckor med elsparkcyklar har registrerats hittills i år – bara i Stockholm. Men mörkertalet är troligen stort.

I sommar har det varit högsäsong för alla de elsparkcyklar som det senaste året invaderat Stockholms och flera andra städers gator. I början av sommaren omkom en man i Helsingborg när han färdades på en elsparkcykel. I samband med det slog också ett sjukhus i Stockholm larm om att de fick in minst en skadad person om dagen.

När Breakit försökte hitta statistik över skadade på sparkcyklar tidigare i sommar visade det sig vara svårt, bland annat eftersom det finns problem med rapporteringen från akutsjukhusen. Dessutom är den frivillig. 

Med detta sagt visa nu nya siffror att akutsjukhusen och polisen i Stockholm hittills i år rapporterat in 86 olyckor till Transportstyrelsen, skriver Dagens Nyheter. 

Så sent som förra helgen fick två personer föras till sjukhus med ambulans efter att ha blivit påkörda av en buss när de färdades på en elsparkcykel i centrala Stockholm, skriver tidningen. 

Hans Nilsson som är kommissarie vid trafiksektionens operativa avdelning i region Stockholm säger till DN att ökningen av olyckor hänger i hop med att antalet elsparkcyklar har ökat explosionsartat. 

När Breakit kartlade sparkcyklarna i våras hade redan då hela 2000 sparkcyklar fördelat på fyra hyrtjänster placerats ut i Stockholm. 

Enligt Hans Nilsson är det lite si och så med trafikvettet bland de som använder de nya fordonen.

”Tittar man på hur de åker, var de åker, att man står både två och tre på och inte är nyktra alla gånger, så upplever jag att det inte finns mycket trafiksäkerhet”, säger han till DN.

Breakit har tidigare varit i kontakt med elsparkcykelbolaget Voi som säger att de har tagit till en rad säkerhetsåtgärder. “Trafiksäkerhet är väldigt viktigt för oss, vi jobbar proaktivt med det”, sa bolagets PR-chef Kristina Hunter Nilsson till Breakit då.

Dels ska man lansera en virtuell trafikskola i appen där den som genomför den får extra credits att köra för. Dels skickar man ut pushnotiser till användarna om att de, bland annat, ska ha hjälm, inte åka två på samma sparkcykel och inte köra berusade. Utöver det utökar man de “popup:er” som man har där man låter folk provköra, samt utbildar dem i trafikregler samt hur appen fungerar.

Flera av bolagen jobbar också med så kallad geofencing för att ta bort sparkcyklarna från ställen där många berusade människor rör sig, som vid studentfiranden och parader.

Läs mer