Sök

Google-ras för e-handlare som säljer sexleksaker: "Butiker kommer tvingas stänga"

GoogleVuxen.seehandel

Johanna Ekström & Towe Boström

En förändring hos Google har slagit hårt mot sajter som säljer sexleksaker på nätet. Breakit har pratat med de största svenska aktörerna som alla har fått se sin organiska sökrankning – och försäljning – rasa:
“Butiker kommer få stänga”, säger en källa.


Marknaden för sexleksaker är stekhet och en mångmiljardindustri globalt. Något som har lett till hård konkurrens om kunderna, även här i Sverige, där både svenska och utländska sajter vill locka folk att shoppa loss.

På den här tuffa spelplanen kan hur man placerar sig på Google därför vara en fråga om liv eller död. Det gäller att ligga högt upp när potentiella kunder googlar på sexleksaker. 

Och det har flera av de stora nischade svenska sajterna gjort – fram till nyligen.

Det var i mitten av juli som den organiska trafiken (alltså inte betald trafik) från Google plötsligt sjönk som en sten för flera av dem.

Söker du på ord som "sexleksaker" eller "dildos" kommer inte längre de största svenska sexleksakssajterna upp på förstasidan. Istället toppar nu olika apotek och sajter som Cdon och Fyndiq. De nischade sajterna har istället fått se sig själva hamna långt ner.  

”Vi har jobbat väldigt mycket för att följa Googles kriterier och nu känns det som att allt var i onödan. Jag tycker det är jättegalet att diskriminera en hel bransch”, säger en person som jobbar för en av de större sajterna och som vill vara anonym. 

Förändringen har inneburit hundratals minskade orderingångar i månaden, enligt bolaget. 

”Det kommer att vara butiker som får stänga igen och säga upp anställda. Det är många som lever på just synligheten på Google”, säger personen och fortsätter: 

”Det är en stor kostnad för oss. Den enda chansen för oss att synas är att köpa annonser och det känns som att det bara är Google som tjänar på det här”. 

Tydlig dipp i mitten av sommaren

Michael Ahlén är vd och grundare av Purefun, som står bakom Sveriges största sexleksakshandlare på nätet, Vuxen.se. I år räknar bolaget med att omsätta 100 miljoner kronor. 

“Att det skedde en dipp i mitten av sommaren var tydligt, vi håller koll på trafiken hela tiden. Folk i branschen har mejlat mig och frågat vad det är som händer”, säger Michael Ahlén . 

För Vuxens del handlar det om en nedgång på 10-20 procent i organisk trafik från Google. Men enligt Michael Ahlén påverkar det inte direkt affären.

“För oss är det inte märkbart eftersom vi är så pass stora och har mycket direkttrafik ändå. Folk har oss 'top of mind'. Men jag vet att många mindre aktörer som inte har ett lika starkt varumärke har drabbats hårt”, säger han. 

”Sexleksaksbutikerna brukar ha ganska mycket naket och ‘snusk’ på sidorna"

Enligt Mikael Palmén, som är digitalt marknadsansvarig på Vuxen.se är det mycket snack i olika forum om det inträffade. 

“Det är väldigt mycket spekulationer, men ingen vet vad som har hänt eftersom Google inte går ut med någon information”, säger han.

En teori är att det här är en effekt av en större uppdatering som Google gjorde i juni.

När vi ställer frågor till Google om vad som hänt med trafiken svarar sökjätten att de inte kan kommentera specifika webbsidor. Däremot hänvisar de även själva till att algoritmerna ständigt uppdateras, och skickar med en länk till den senaste så kallade "core updaten" som skedde i början av sommaren. 

“Vårt råd är att alltid hålla webbsidor uppdaterade med användaren i åtanke. När webben utvecklas, och behov och förväntningar hos användare utvecklas, gör även vår algoritm det för att reflektera det", skriver Google. 

Lite svårtolkat. Men det här är knappast första gången Google skruvat om sina algoritmer på ett sätt som fått e-handlare att få svårt att hänga med i svängarna. 

Man vet aldrig med Google

Enligt en SEO-expert som Breakit talat med kan sajterna som säljer sexleksaker ha åkt med av bara farten i den senaste förändringen.

”Sexleksaksbutikerna brukar ha ganska mycket naket och ‘snusk’ på sidorna. Medan Apotek hjärtat och Åhlens som rankar högt nu håller det väldigt cleant”, säger experten. 

Conny Palmkvist är grundare och vd för bolaget Eprix som ligger bakom sajten Sexleksakeroutlet.se. Även han skriver under på att det har skett en stor förändring SEO-mässigt för bolaget under sommaren. 

“Om det är bestående eller om det bara är tillfälligt det vet man ju aldrig med Google. Jag undrar ibland om de ens vet själva. Google gör saker titt som tätt. Det har hänt innan att de gjort förändringar som påverkat SEO:n jättemycket, men sedan har det stabiliserat sig efter ett tag”, säger han. 

Flera av de bolag som Breakit talat med uppger att de nu får lägga mer pengar på att köpa ranking i Google. Men Conny Palmkvist har inte förändrat något i nuläget. 

“Det är för tidigt att dra några slutsatser på hur man ska agera. Vi har haft ganska lång tid på oss att arbeta in oss själva som ett varumärke, SEO:n är helt klart jätteviktig, men den är långt ifrån allt”.

“Men det är klart att det här skapar ganska mycket frågetecken och väcker en ovisshet inför vad som händer i framtiden, det är uppenbart att det blir svårt att vara långsiktig i sitt tänkande kring SEO:n”, säger han.

Nyfiken på fler e-handelstrender? Den 12 november går Breakits event Retail tech av stapeln i Stockholm. Spana in det här!

Missa inte heller vår podd där vi pratar ännu mer om hur Googles algoritmer ställer till problem för den svenska sexleksaksbranschen.

 

Läs mer