Sök

De vill skaka om mäklarbranschen i grunden: "Ruttna villkor"

NorbanBostad

Adrian Miller och Per Hedenmark har grundat bostadsmäklartjänsten Norban. Foto. Press.

Johanna Ekström

Johanna Ekström

Reporter

"Vi har gjort om hela affärsmodellen".

Per Hedenmark har jobbat 14 år i mäklarbranschen, han har varit marknadschef på Erik Olsson och Fastighetsbyråns största franchisetagare, med kontor som omsatt 90 miljoner kronor. 

Nu har han lämnat den traditionella mäklarbranschen för att starta en digital utmanare tillsammans med före detta managementkonsulten Adrian Miller.

Norban, som bolaget heter, har sneglat på så kallade hybridmäklare utomlands, bland annat Purplebrick i Storbritannien. 

Nyligen stängde bolaget en runda på 12 miljoner, till en värdering på 50 miljoner kronor. Bland investerarna finns bland annat Bambora-grundaren Johan Tjärnberg, entreprenören och investeraren Pontus Kristiansson, Fredrik Röhnisch, vd för Röhnisch Sportswear samt fastighetsinvesteraren Roger Stjernborg Eriksson.

Utöver det har grundarna själva puttat in 4,5 miljoner kronor.

Per Hedenmark beskriver en hybridmäklare som en blandning mellan en automatiserad tjänst och en traditionell mäklarbyrå. 

“Vi är den första mäklarfirman i Sverige där du själv kan publicera din bostad. Du laddar ner en app, lägger upp bostaden på under minuten, och sedan kan du kan samla intresse för bostaden innan du beslutar dig för att gå vidare med en försäljning”.

“Idag är det så svart eller vitt. Kontaktar du en mäklare är maskineriet igång. Vi har byggt om hela affärsmodellen och tar 30.000 kronor oavsett vad eller var vi säljer”, säger han.

Bolagets mäklare sköter sedan de moment som enligt Per Hedenmark skapar verkligt värde, som fotografering, visningar, förhandling, kontraktskrivande och tillträde.

En annan sak som varit viktig är transparens:

”Försök att besöka de andra mäklarnas hemsidor och se vad det kostar att anlita dem. Jag tror du kommer att få svårt att hitta det”. 

”Det har varit otroligt viktigt för oss att vara 100 procent transparenta. Som kund ska du kunna följa din affär i realtid via mobilen”, säger Per Hedenmark.

Han menar att konkurrensen inte är tillräckligt hård i mäklarbranschen idag.

"Mäklare, franchisetagare, huvudkontor – alla tjänar pengar på en bostadsaffär", säger Per Hedenmark. 

Norban får bland annat ned kostnaderna genom att inte sitta i dyra butikslokaler som många mäklare gör idag. 

"Vi kommer sitta i billigare kontorslokaler. Vi har dessutom fasta mäklarlöner med pension och semester. Gemene man vet nog inte hur ruttna anställningsförhållanden det ofta är i mäklarbranschen annars”, säger han.

Tjänsten som bolaget byggt kallar man för Pre-Market. Om bostaden säljs på förhandsmarknaden betalar säljaren ingen avgift, utan då står köparen för kostnaden. 

“Det finns undersökningar som visar att fyra av tio kan tänka sig att flytta, men att det bara är en av tio som gör det. En förklaring till det är att det finns för lite bostäder ute på marknaden. Utbudet på den svenska marknaden är lågt ur ett internationellt perspektiv".

"Säg att du kanske vill sälja först om två år, eller om priset är rätt. Då kan du använda vår tjänst för att kolla av intresset. Vi visar bostäder som annars inte skulle visas och det ökar rörligheten på marknaden”.

I juli lanserades tjänsten i Helsingborg. I december står Stockholm på tur och i början av nästa år Göteborg och Malmö. 

Målet på sikt är att bli vara den “första mäklarfirman i Sverige som på riktigt etablerar sig utomlands”. 

“Vi räknar med att vara kassapositiva hösten 2020, pengarna vi tagit in nu ska räcka fram till dess. Utlandsetableringen tror vi att vi vill göra 2021, och då kommer mer pengar behövas”, säger Per Hedenmark. 

Idag har bolaget sju anställda med huvudkontor i Malmö.

Läs mer